Pregovaračko poglavlje 26 koje se odnosi na kulturu i obrazovanje je deo Klastera 3 koji obuhvata sva poglavlja koja se tiču konkurentnosti i inkluzivnog rasta.

Evropska unija (EU) ima važnu, ali specifično određenu ulogu kada je reč o obrazovanju, kulturi i sportu. Prema Ugovoru o funkcionisanju Evropske unije (UEFEU), EU ne preuzima direktnu nadležnost u tim oblastima, već:

  • Podstiče saradnju između država članica,
  • Podržava i dopunjuje njihove aktivnosti,

I to uz puno poštovanje njihove odgovornosti za sadržaj obrazovanja, organizaciju nastavnog sistema i kulturne specifičnosti.

Šta su pravne tekovine EU u oblasti obrazovanja i kulture?

Pravne tekovine Evropske unije (acquis communautaire) u ovim oblastima nisu skup direktno primenljivih zakona koje države moraju preneti u svoj pravni sistem, već se uglavnom odnose na okvire za saradnju.

Zašto je ovo poglavlje važno?

Učešće u obrazovnim, kulturnim i sportskim programima EU omogućava državama članicama i kandidatima:

- Veći pristup fondovima EU,

- Jaču međunarodnu saradnju,

- Razmenu znanja, iskustava i dobrih praksi,

- Očuvanje identiteta kroz kulturnu raznolikost.

Na taj način, Evropska unija ne samo da jača zajedničke vrednosti, već i pruža konkretne alate za razvoj društava kroz obrazovanje, kulturu i sport.

Ti okviri uključuju:

- EU obrazovne i kulturne programe poput:

  • Erasmus+ (program za obrazovanje, osposobljavanje, mlade i sport),
  • Creative Europe (program za kulturu i audiovizuelni sektor),
  • Lifelong Learning Platform (platforma za celoživotno učenje)

- I otvoreni metod koordinacije, koji služi za usklađivanje nacionalnih politika i ostvarivanje zajedničkih ciljeva u oblasti obrazovanja i kulture.

Uloga država članica i kandidata

Države članice, kao i zemlje kandidati za članstvo u EU, imaju obavezu da:

  • Obezbede efikasno upravljanje decentralizovanim EU programima, posebno u oblasti obrazovanja i omladine.
  • Obezbede obrazovanje za decu radnika migranata iz drugih država članica EU, bez diskriminacije na osnovu nacionalnosti.
  • Osnuju nacionalne agencije i imenuju nadležna tela za nadgledanje i sprovođenje programa EU.

U slučaju Srbije, nacionalna tela za sve relevantne EU programe su već uspostavljena i funkcionišu u skladu sa standardima i zahtevima Evropske unije.

Kako funkcionišu nacionalne agencije?

Nacionalne agencije imaju ključnu ulogu u sprovođenju EU programa na terenu. Njihove osnovne funkcije uključuju:

  • Informisanje i savetovanje korisnika o mogućnostima koje programi nude,
  • Upravljanje programskim aktivnostima, uključujući finansijsko posredovanje u ime Evropske komisije,
  • Odgovornost za celokupan projektni ciklus aktivnosti koje se finansiraju iz EU programa.

Na ovaj način se obezbeđuje transparentnost, efikasnost i dostupnost sredstava korisnicima iz akademskog, kulturnog i omladinskog sektora.

Uloga sporta u okviru EU programa

EU ne zanemaruje ni sport, već aktivno pomaže u:

- Promociji sportskih tema,

- Podržavanju sportskih inicijativa koje doprinose zdravlju, inkluziji i razmeni među mladima širom Evrope.

Kultura i evropska pravna osnova

Kada je reč o kulturnoj politici EU, osnovni dokument koji čini deo pravnih tekovina je UNESCO Konvencija o zaštiti i podsticanju raznolikosti kulturnog izraza iz 2005. godine, koju su sve članice EU ratifikovale.

Pored toga, član 167. UEFEU naglašava značaj razvoja, očuvanja i promovisanja kulturne raznolikosti unutar Evropske unije.

(M.A./EUpravo zato/MEI)