Pregovaračko poglavlje 26 koje se odnosi na kulturu i obrazovanje je deo Klastera 3 koji obuhvata sva poglavlja koja se tiču konkurentnosti i inkluzivnog rasta.
Evropska unija (EU) ima važnu, ali specifično određenu ulogu kada je reč o obrazovanju, kulturi i sportu. Prema Ugovoru o funkcionisanju Evropske unije (UEFEU), EU ne preuzima direktnu nadležnost u tim oblastima, već:
- Podstiče saradnju između država članica,
- Podržava i dopunjuje njihove aktivnosti,
I to uz puno poštovanje njihove odgovornosti za sadržaj obrazovanja, organizaciju nastavnog sistema i kulturne specifičnosti.
Šta su pravne tekovine EU u oblasti obrazovanja i kulture?
Pravne tekovine Evropske unije (acquis communautaire) u ovim oblastima nisu skup direktno primenljivih zakona koje države moraju preneti u svoj pravni sistem, već se uglavnom odnose na okvire za saradnju.
Ti okviri uključuju:
- EU obrazovne i kulturne programe poput:
- Erasmus+ (program za obrazovanje, osposobljavanje, mlade i sport),
- Creative Europe (program za kulturu i audiovizuelni sektor),
- Lifelong Learning Platform (platforma za celoživotno učenje)
- I otvoreni metod koordinacije, koji služi za usklađivanje nacionalnih politika i ostvarivanje zajedničkih ciljeva u oblasti obrazovanja i kulture.
Uloga država članica i kandidata
Države članice, kao i zemlje kandidati za članstvo u EU, imaju obavezu da:
- Obezbede efikasno upravljanje decentralizovanim EU programima, posebno u oblasti obrazovanja i omladine.
- Obezbede obrazovanje za decu radnika migranata iz drugih država članica EU, bez diskriminacije na osnovu nacionalnosti.
- Osnuju nacionalne agencije i imenuju nadležna tela za nadgledanje i sprovođenje programa EU.
U slučaju Srbije, nacionalna tela za sve relevantne EU programe su već uspostavljena i funkcionišu u skladu sa standardima i zahtevima Evropske unije.
Kako funkcionišu nacionalne agencije?
Nacionalne agencije imaju ključnu ulogu u sprovođenju EU programa na terenu. Njihove osnovne funkcije uključuju:
- Informisanje i savetovanje korisnika o mogućnostima koje programi nude,
- Upravljanje programskim aktivnostima, uključujući finansijsko posredovanje u ime Evropske komisije,
- Odgovornost za celokupan projektni ciklus aktivnosti koje se finansiraju iz EU programa.
Na ovaj način se obezbeđuje transparentnost, efikasnost i dostupnost sredstava korisnicima iz akademskog, kulturnog i omladinskog sektora.
Kultura i evropska pravna osnova
Kada je reč o kulturnoj politici EU, osnovni dokument koji čini deo pravnih tekovina je UNESCO Konvencija o zaštiti i podsticanju raznolikosti kulturnog izraza iz 2005. godine, koju su sve članice EU ratifikovale.
Pored toga, član 167. UEFEU naglašava značaj razvoja, očuvanja i promovisanja kulturne raznolikosti unutar Evropske unije.
(M.A./EUpravo zato/MEI)