Nakon ulaska kompanije Temu na srpsko tržište od maja ove godine, kupcima će uskoro biti dostupna još jedna platforma koja je popularna u Americi i u Evropi.
Reč je o kineskoj platformi Shein. To će biti omogućeno bilateralnim sporazumom koji je Pošta Srbije zaključila sa Mađarskom poštom 14. avgusta.
U Pošti Srbije kažu za Euronews Srbija da taj sporazum omogućava dolazak većeg broja pošiljaka i brži prenos paketskih pošiljaka, sa robom koje će građani Srbije naručivati putem još jedne kineske platforme - Shein.
"Za korisnike to znači bržu i lakšu isporuku robe, koja će nakon završetka postupka carinskog nadzora, na adrese korisnika biti isporučivana u roku od 72 sata", navode u Pošti Srbije.
Temu povećao broj pošiljaka za 30 odsto
I dok korisnici iz Srbije već godinama naručuju proizvode na globalnoj platformi AliExpress, koja je pokrenuta 2010. godine, od nedavno su to masovno počeli da čine i preko platforme Temu, tako da se obim pošiljaka stalno povećava.
To potvrđuju u Pošti Srbije, navodeći da je stalni rast fizičkog obima pošiljaka u Srbiji generisanih iz internet trgovine.
Kako kažu, prema pokazateljima iz jula, broj pošiljaka generisanih internet trgovinom sa kineske internet platforme TEMU povećan je za 30 odsto u odnosu na jun. Dodaju da se u avgustu očekuje dodatni rast od 20 do 30 odsto.
"Preporučujemo korisnicima da u što većoj meri koriste opciju isporuke putem Poštinih paketomata, kojih trenutno ima 583 u celoj zemlji, dok će se do kraja godine mreža proširiti na 1.000 Poštinih paketomata", kažu u Pošti Srbije.
Sudeći po povećanju koje su izazvale narudžine preko aplikacije Temu, pošiljaka će biti još više kada korisnici iz Srbije počnu da naručuju preko platforme Shein.
A šta je Shein?
Shein je od 2022. godine postao najveći svetski trgovac brze mode.
Godine 2008. ga je osnovao preduzetnik Su Jangtian, takođe poznat pod imenima Kris i Skaj, koji karijeru nije započeo u svetu mode ili trgovine, već informatike. Prema dostpnim podacima, radio je kao stručnjak za optimizaciju internet pretraživanja u firmi za digitalni marketing koja je sarađivala sa izvoznicima.
Na početku je svoju firmu nazvao Sheinside, ali je 2014. ime skratio u Shein. Odeću za Shein proizvodi mreža kineskih tekstilnih firmi, a sve što se sašije odlazi u izvoz.
Shein nudi dostavu u više od 200 država sveta, a najnovija je, sudeći po pisanju medija, Srbija.
EU je Shein svrstao u "veoma velike kompanije"
Evropska komisija krajem aprila saopštila je da je kineskoj kompaniji za brzu modu Shein dodelila status "veoma velike onlajn platforme", najavljujući tada strogi nadzor mera za zaštitu potrošača i suzbijanje falsifikovanih proizvoda.
Kompanije sa više od 45 miliona korisnika mesečno imaju status "veoma velikih platformi" u EU prema Zakonu o digitalnim uslugama (DSA), što podrazumeva strožije propise o onlajn sadržaju, uključujući i jaču posvećenost borbi protiv nelegalnog i štetnog sadržaja i falsifikata.
Kako se tada navodilo u saopštenju, Shein je prijavio Komisiji da u proseku ima 45 miliona korisnika mesečno i da je zaslužio taj status.
Kineska kompanija je tada naglasila da je posvećena poštovanju propisa.
"Delimo ambiciju Komisije da obezbedi da potrošači u EU mogu da kupuju bezbrižno na mreži i spremni smo da odigramo svoju ulogu", rekao je globalni šef za odnose s javnošću u kompaniji Leonard Lin.
Komisija je sada odgovorna za nadgledanje Shein-ove usklađenosti sa zakonom o digitalnim uslugama, zajedno sa irskim regulatorom, pošto je njeno evropsko sedište u Irskoj, i posvetiće posebnu pažnju zaštiti potrošača i merama protiv falsifikovanja, dodaje se.
Shein posluje u EU od avgusta prošle godine i planira da svoje akcije izlista u SAD.
Shein na klimavim nogama sa Temu-om
Ono što je trenutno aktuelno jeste Temu, a odnos giganta koji je najavio dolazak na srpsko tržište dešava se neposredno nakon što je kineska aplikacija Temu obuzela srpske potrošače.
Zato se postavlja pitanje kako će ove dve kompanije u Srbiji gledati jedna na drugu. Sudeći po trenutnom odnosu, verovatno ne tako dobro.
Naime, Shein tuži rivalsku kompaniju za kršenje autorskih prava, tvrdeći da se platforma "maskira" u onlajn prodavnicu kopiranjem proizvoda koje prodaje Shein. S druge strane, oni se i sami suočavaju sa sličnim optužbama drugih brendova i prodavnica.
U tužbi podnetoj federalnom sudu u Vašingtonu,Shein optužuje Temu - u vlasništvu PDD Holdingsa - da je orkestrirao "koordinisanu šemu" za krađu tajni, falsifikovanje, kršenje autorskih prava i lažno oglašavanje.
Najmanje jedan zaposlenik Temu-a ukrao je "dragocene tajne" od Shein-a, koje su uključivale informacije o najprodavanijim proizvodima, a Temu je zatim naredio prodavcima na platformi da prodaju "falsifikovane verzije" tih proizvoda, tvrdi Shein.
Oni takođe tvrde da Temu "ohrabruje" prodavce da krše prava intelektualne svojine i sprečava brendove da uklone svoje proizvode sa Temu-ovih veb lokacija.
Shein traži otpremninu od Temua, iznos koji će biti određen nakon suđenja porote, kao i advokatske honorare. Ovo nije prvi put da su dva rivala u ovakvom sporu.
(JA/EUpravo zato/Euronews)