Minđuše za 100, alat za 300, kupaći za svega 500 dinara - toliko sada koštaju stvari na Temu-u, kineskoj aplikaciji za onlajn trgovinu koju sada koriste svi u svetu i u Evropi.
Temu pripada kineskoj kompaniji PDD Holdings i prvi put je lansiran u Sjedinjenim Američkim Državama krajem 2022. godine. Postao je poznat po svojim jeftinim proizvodima, ogromnoj marketinškoj mašineriji i iskustvu online kupovine. U principu, Temu je gigantska kineska platforma i aplikacija za šoping, a slogan im je "Kupuj kao milijarder".
Na ovoj aplikaciji prodavci navode svoj asortiman, ali Temu upravlja gotovo svim ostalim: postavljanjem cena, korisničkim uslugama, bavljenjem carinom i rukovanjem plaćanjima i vraćanjima. Niske cene proizvoda su ono što ih odlikuje, a Temu je moguće poručiti i iz Srbije. i Srbi to, svakako, masovno koriste.
Jeftine cene, konstantne akcije, kupovini, neprestano pojavljivanje na mrežama uzele su danak, pa gotovo da neće pronaći čoveka koji i sam nije poručio ili ne poznaje nekoga ko je poručio.
Tako je Strahinja J. iz mesta u okolini Beograda odlučio da će sa Temu-a naručiti nekoliko potrebnih stvari. Produžeci za električni šrafciger, aparat za skidanje sitnih dlaka, traka za fitnes, stona lampa, migavci za automobil koštali su ga ukupno nešto manje od 2.500 dinara.
Kupovinu je obavio na jednostavan način, koristeći svoju kreditnu karticu, slično kao sa svim ostalim onlajn prodavnicama. Nakon narudžbine stigao mu je mejl u kom se navodi kada može da očekuje svoj paket. Prvi datum vremenskog okvira bio je tek nedelju dana od momenta porudžbine, a paket ne da je stigao u vremenskom okviru koji je naveden, nego je stigao prve nedelje. Sveukupno, na paket je čekao dve nedelje.
Kao pozitivnu stranu, istakao je činjenicu da je sve stiglo odjednom, u istom paketu, što nije slučaj sa Aliekspresom (konkurent Temu-a) kao i da naša Pošta distribuira pakete, što znači da ako niste na adresi u traženom momentu, svoj paket možete preuzeti u najbližoj poslovnici Pošte. Takođe, postoji opcija da prebacite da vam porudžbina stigne na paketomat koji vam odgovara, što preuzimanje čini još jednostavnijim.
"Zadovoljan sam kvalitetom. Nije najsjajniji, ali radi posao, što je najbitnije. Čak mi i aparati za koje treba baterija rade dobro, što nisam očekivao, a ove ostale mehaničke stvari su i više nego dobre. Žmigavce sam već ugradio, izgledaju fenomenalno (smeh)", ističe momak iz okoline Beograda.
Jedinu negativnu stvar koju za sada ističe jeste činjenica da postoji minimalni iznos, odnosno 1.700 dinara.
"To me je malo iznerviralo jer sam hteo da za prvi put naručim neke sitnice, čisto da vidim kako funkcioniše. Sve ostalo je super, vreme koje je potrebno da stigne, jednostavnost korišćenja aplikacije, besplatna dostava", kaže za naš portal.
Kako je za naš portal rekla jedna radnica pošte, ogromna je navala paketa.
"Poslovnica nam je puna paketa za Temu-a, ja ne znam odakle to stiže, ali sve ide jako brzo", istakla je ona.
Carine se, za sad, ne plaćaju
Ono na šta bi trebalo obratiti pažnju je svakako carina, mada retko se može čuti iskustvo plaćanja carine prilikom naručivanja sa Temu-a.
Po pravilima, carina se u Srbiji ne plaća za pakete do 50 evra. Tačnije, pošiljke male vrednosti (manje od 50 evra), ako se naruče preko interneta od pravnog lica, plaća se PDV. Temu paketi kad stignu u Srbiju prvo idu na carinsku inspekciju, a onda ih preuzme Pošta Srbije za isporuku na vašu adresu. Kako piše na zvaničnom sajtu Carine Srbije, uvozne dažbine mogu uključivati carinu i PDV.
PDV se plaća i na pošiljke koje su ispod 50 evra, a na pakete čija vrednost prelazi 50 evra, dodatno se plaća i carina.
Naime, ukoliko ste preko interneta naručili nešto što košta manje od 50 evra, bez obzira na malu vrednost robe, platićete PDV od 20 odsto od ukupne vrednosti, ako na primer na pošiljci stoji PDV 200 dinara, to znači da je obračunat porez od 20 odsto na pošiljku čija je vrednost 1.000 dinara, to jest oko 8,5 evra. Istovremeno, rubrika u kojoj piše carina će biti prazna, jer nju ne plaćate, prenosi Kurir.
Kada pošiljka sa Temu stigne u Srbiju, carinska služba procenjuje njenu vrednost i utvrđuje da li je potrebno platiti carinu i PDV. Ukoliko je to neophodno, dobićete obaveštenje o iznosu carinskih dažbina koje treba platiti pre nego što pošiljka bude dostavljena. Plaćanje se obavlja prilikom preuzimanja pošiljke, najčešće putem poštanske službe koja vrši dostavu.
Na primer, ako naručite proizvod vredan 100 evra sa Temu, računica bi bila sledeća:
- Vrednost robe: 100 evra
- Carina (npr. 10%): 10 evra
- PDV (20% na 110 evra): 22 evra
- Ukupni dodatni troškovi: 32 evra
Dakle, ukupna cena koju ćete platiti za narudžbinu od 100 evra biće 132 evra.
Temu pod "budnim okom" EU
Inače, Temu je od maja pod "budnim okom" Evropske unije.
Kako su objasnili tada u Evropskoj komisiji, na kontrolu ovog onlajn prodavca su se odlučili jer je celokupni koncept i poslovna politika ove kompanije puna "manipulativnih tehnika koje teraju potrošače da troše više od planiranog". Ukratko, Temu krši novi zakon Evropske unije o onlajn sadržaju i Zakon o digitalnim uslugama, zbog čega će biti pod kontrolom, navode.
Monik Gojen, direktorka Evropske potrošačke organizacije (BEUC), rekla je tada da Temu možda osvaja Evropu, ali da će se suočiti i sa nizom nelegalnih praksi koje ignorišu interese potrošača i protiv kojih vlasti moraju da se obračunaju.
"Internet tržište prepuno je manipulativnih tehnika koje su osmišljene kako bi potrošače terale na troše više novca na ovoj platformi. Na primer, potrošači dobijaju razne skuplje verzije proizvoda pošto kliknu na određeni artikal ili moraju da prođu brojne prepreke da bi zatvorili svoj račun, jer ne znaju ni od koga kupuju tu robu. Ovaj nedostatak sledljivosti sprečava potrošače da donesu razumnu odluku ili da znaju da li je proizvod u skladu sa bezbednosnim pravilima EU", rekla je ona i dodala:
"Proizvodi koji se prodaju na tržištu, onlajn ili oflajn, bilo da su evropski, američki ili kineski, moraju biti bezbedni i u skladu sa propisima koji su ovde na snazi", rekla je Gojenova.
Različite organizacije su do sada dovodile u pitanje zakonitost i bezbednost proizvoda koji se prodaju na ovoj platformi. Italijanska potrošačka grupa i član BEUC-a "Altrokonzumo" otkrila je da su u oktobru prošle godine pronašli čak devet od 13 testiranih kozmetičkih proizvoda koji su kupljeni na ovoj platformi sa neodgovarajućim deklaracijama. Nemačka potrošačka organizacija je izrazila sumnju da ova kompanija manipuliše sa lažnim recenzijama, čime dovodi potrošače u zabludu.
(JA/EUpravo zato)