Temu - nema ko ne priča o njemu i ko nije nešto naručio sa kineske aplikacije za onlajn kupovinu koja je zaludela svet.

Minđuše 22 dinara, stalak za snimanje mobilnim telefonom 700 dinara, pidžame 300 dinara, kupaći kostim 600 dinara, mikrofon 300 dinara ili migavci za automobil 400 dinara. Temu nudi bezbroj artikala po veoma niskim cenama, a roba stiže za dve-tri nedelje.

Temu je svuda, njihove reklame su na svim društvenim mrežama, a korisnici se snimaju kako otvaraju pakete koji su im stigli.

Ostaje veliko pitanje - kako je Temu toliko jeftin i u čemu je caka?

Kako je Temu toliko jeftin?

Tajna kineske aplikacije leži u nekoliko faktora koji se razlikuju od tradicionalnog načina kupovine.

Za razliku od uobičajene maloprodaje koja se oslanja na mrežu veletrgovaca, distributera i trgovaca na malo, Temu povezuje mušterije direktno sa proizvođačima.

Većina dobavaljača se nalazi u Kini, zemlji koja čini trećinu svetske proizvodnje.

Ovaj direktan pristup eliminiše posrednika što značajno smanjuje troškove i omogućava da se ušteda prebaci na potrošače.

Ipak, ne radi se samo o zaobilaženju posrednika. Jedan profesor sa Harvarda je napomenuo da Temu koristi softver koji može da odgovori na potražnju kupaca u SAD u odnosu na kapacitete kineskih proizvođača. To se potom proširilo i na ceo svet.

Temu tu tehnologiju naziva "proizvodnim modelom nove generacije".

Mobilni telefon na kome je prikazana aplikacija Temu i odeljak za kupovinu ženske odeće
Jaque Silva / Zuma Press / Profimedia Temu povezuje mušterije direktno sa proizvođačima

Prodavci tako mogu bolje da procene i očekuju trendove, planiraju proces rada i izbegnu proizvodnju artikala koji nisu željeni i popularni. Rezultat su smanjeni troškovi što se potom prebacuje i na samog potrošača koji može da kupuje po niskim cenama.

Jedinstvena optimizacija lanca snabdevanja koju je Temu razvio utiče na svaki deo maloprodaje, od proizvodnje do marketinga i distribucije.

Kinezi su uneli revoluciju u lanac snabdevanja što možda nagoveštava novu eru u onlajn trgovini.

Kupci znaju da to nisu proizvodi vrhunskog kvaliteta

Još jednu teoriju je imao i Dejan Gavrilović iz udruženja "Efektiva" koji je primetio da se roba uglavnom manje čeka nego sa Aliekspresa.

"Ne znam kako se njima isplati da prodaju stvari tako jeftino. Verovatno je to neka roba iz Kine gde je jeftina radna snaga, gde su troškovi izrade vrlo mali i onda se ide na to da se proda velika količina širom planete. Samim tim je na mnogo prodatih stvari sa malom maržom velika zarada. Pretpostavljam da je to. Moguće da na cenu utiče i to što su registrovani na Kajmanskim ostrvima gde se ne plaća porez", objasnio je Gavrilović za Mondo.

Naravno, treba uzeti u obzir i da su cene u početku niske kako bi se privukli kupci, a ne znači da će biti tako i ubuduće.

Bitan faktor za kupce u Srbiji je i šta će naša država uraditi po tom pitanju - ukoliko se uvede porez, to će povećati cene.

Šta Evropska unija misli o Temu-u?

Temu je od maja pod "budnim okom" Evropske unije.

Evropske institucije su se odlučile da kontrolišu onlajn prodavca jer je "celokupni koncept i poslovna politika ove kompanije puna manipulativnih tehnika koje teraju potrošače da troše više od planiranog". Ukratko, Temu krši novi zakon Evropske unije o onlajn sadržaju i Zakon o digitalnim uslugama, zbog čega će biti pod kontrolom.

Monik Gojen, direktorka Evropske potrošačke organizacije (BEUC), rekla je tada da Temu možda osvaja Evropu, ali da će se suočiti i sa nizom nelegalnih praksi koje ignorišu interese potrošača i protiv kojih vlasti moraju da se obračunaju.

"Internet tržište prepuno je manipulativnih tehnika koje su osmišljene kako bi potrošače terale na troše više novca na ovoj platformi. Na primer, potrošači dobijaju razne skuplje verzije proizvoda pošto kliknu na određeni artikal ili moraju da prođu brojne prepreke da bi zatvorili svoj račun, jer ne znaju ni od koga kupuju tu robu. To sprečava potrošače da donesu razumnu odluku ili da znaju da li je proizvod u skladu sa bezbednosnim pravilima EU", rekla je.

Koliko je Temu bezbedan?

Glavni i jedini rizik je da se ne dobije roba koja je naručena.

Kada je reč o logistici i isplaćivanju, Temu sarađuje sa snabdevačima koje prati dobar glas kako bi isporuke bile pouzdane. Kada naručite neki predmet, možete da pratite isporuku na aplikaciji ili sajtu.

Podaci o plaćanju su bezbedni, a svi linkovi su PCI sertifikovani, što je najjsigurniji nivo plaćanja koji postoji, preneo USA Today.

Temu, takođe, nudi i Program zaštite kupaca koji nudi povraćaj novca ukoliko dobijena roba ne odgovara očekivanom.

Kako zaključuje USA Today, može se reći da je kupovina preko aplikacije Temu prilično bezbedna, a niske cene nisu slučajnost. One su rezultat pažljivo kreiranog poslovnog modela koji koristi tehnologiju kako bi se čitav proces učinio optimalnim, kupci se povezuju direktno sa proizvođačem, a kompanija je posvećena tome da mušterije budu zadovoljne.

(EUpravo zato)