Melonijeva, koja vodi desničarsku vladu od 2022. godine, objavila je to tokom sastanka sa kineskim premijerom Li Ćjangom, da Rim nastoji da poboljša trgovinske veze sa Pekingom nakon što je prošle godine izašao iz vodeće šeme ulaganja u infrastrukturu „Pojas i put" predsednika Si Đinpinga.

Italijanska premijerka je istakla da je njeno petodnevno putovanje u Peking „demonstracija volje da se započne nova faza i da se ponovo pokrene bilateralna saradnja".

Kako je pojasnila, taj akcioni plan ima za cilj da eksperimentiše sa novim oblicima saradnje.

Navela je da memorandum o industrijskoj saradnji koji su potpisale Italija i Kina uključuje strateške industrijske sektore kao što su električna mobilnost i obnovljivi izvori energije.

Li Ćiang je ukazao na „uzajamno korisnu saradnju između malih i srednjih preduzeća u oblastima brodogradnje, vazduhoplovstva, nove energije, kao i veštačke inteligencije", stoji u  saopštenju koje je objavio njegov kabinet.

Melonijeva koja vidi kineske investicije kao način da se podstakne ekonomski rast Italije, sastaje se i sa Sijem i najvišim kineskim zakonodavcem, Džao Leđijem, trećim u hijerarhiji kineskog rukovodstva.

Melonijeva je prisustvovala italijansko-kineskom poslovnom forumu, na koji su bile pozvane kompanije, uključujući italijanskog proizvođača guma Pirelli, energetsku grupu ENI, odbrambenu grupu Leonardo, proizvođače vina i nekoliko italijanskih renomiranih modnih kuća kao što je, između ostalog, Dolce & Gabbana.

Forum daje „još jedan signal obostranog interesa, da uravnotežimo naše interese, našu komercijalnu razmenu", rekla je ona.

„Kina i Italija bi trebalo da usvoje modalitet na kojim će svi dobiti i povećati trgovinsku i investicionu saradnju, čineći je još dinamičnijom i održivijom", rekao je Li na otvaranju foruma.

Razrešavanje nesporazuma

Italija je 2019. postala jedina zemlja Grupe sedam koja se pridružila masovnoj inicijativi Pojas i put, ali se prošle godine povukla pod pritiskom SAD zbog zabrinutosti oko ekonomskog dometa Pekinga.

Melonijeva vlada je saopštila da sporazum nije doneo nikakve koristi Italiji, čija je trgovina sa Kinom, vredna 66,8 milijardi evra 2023, u velikoj meri bila nagnuta u korist Pekinga.

Inače, Kina je posle SAD najveći trgovinski partner Italije van EU.

Kineski državni mediji rekli su da je cilj posete italijanske premijerke bio da se "razjasne nesporazumi" oko povlačenja Italije iz Pojasa i puta i da se naglasi važnost ekonomskih veza.

Italijanska vlada vodi razgovore sa kineskim proizvođačima automobila u sklopu napora da privuče još jednog velikog proizvođača u zemlju pored Stellantisa.

Melonijeva je na forumu istakla da memorandum o industrijskoj saradnji koji su potpisale Italija i Kina „uključuje strateške industrijske sektore kao što su električna mobilnost i obnovljivi izvori energije" i pozvala Peking da podeli „nove granice znanja sa svojim partnerima".

Zaštita geografskih oznaka, bezbednost hrane, životna sredina i obrazovanje bili su u fokusu drugih okvirnih sporazuma.

Direktne italijanske strane investicije u Kini iznose 15 milijardi evra, a aktivno je više od 1.600 italijanskih kompanija, posebno u tekstilnoj, mašinskoj, farmaceutskoj, energetici i teškoj industriji.

Italija je, međutim, podržala odluku Evropske komisije da uvede privremene carine do 37,6 odsto na električna vozila uvezena iz Kine. Peking je ljutito reagovao i pokrenuo uzvratne istrage u vezi sa evropskom rakijom i svinjetinom.

Članice G7, uključujući Italiju, obećale su prošlog meseca da će nastaviti da štite svoje poslovne interese od onoga što smatraju nepoštenim kineskim trgovinskim praksama.

(M.A./EUpravo zato/Euractic.com)