Pregovaračko poglavlje 23 koje se odnosi na pravosuđe i osnovna prava, deo je Klastera 1 koji je nazvan "Osnove". Poglavlje je otvoreno 2016. godine.

Suština ovog poglavlja se ogleda u uspostavljanju nezavisnog, efikasnog i odgovornog pravosudnog sistema, borbi protiv korupcije, kao i zaštiti osnovnih i ljudskih prava – vrednosti koje čine osnov EU.

Zašto je Poglavlje 23 ključno za Srbiju?

U skladu sa novim pristupom EU, vladavina prava se nalazi u centru procesa evropskih integracija. To znači da će Srbija morati da pokaže održive rezultate u ovom poglavlju kako bi nastavila napredak i u ostalim oblastima. Zbog toga su reforme u okviru Poglavlja 23 od posebnog značaja.

Iako EU ima ograničen broj direktnih propisa koji regulišu ovu oblast, sve države članice moraju da poštuju visoke standarde koji proističu iz Evropske povelje o ljudskim pravima, međunarodnih konvencija i najbolje evropske prakse.

Struktura Poglavlja 23: Četiri stuba reforme

Ovo poglavlje se sastoji iz četiri ključne oblasti:

1. Reforma pravosuđa

Reforma pravosuđa podrazumeva uspostavljanje nezavisnog, nepristrasnog, efikasnog i profesionalnog sudskog sistema.

  • Nezavisnost: izbor sudija i tužilaca mora biti oslobođen političkog uticaja. Ključnu ulogu imaju Visoki savet sudstva (VSS) i Državno veće tužilaca (DVT) kao samostalna tela.
  • Nepristrasnost: postiže se kroz objektivne kriterijume za napredovanje i automatizovanu dodelu predmeta.
  • Efikasnost: merenje dužine trajanja postupaka i smanjenje zaostalih predmeta. Brža sudska procedura doprinosi pravnoj sigurnosti građana.
  • Odgovornost: pravosudni funkcioneri moraju odgovarati za svoj rad.
  • Profesionalnost: stalna obuka sudija i tužilaca, posebno u oblasti evropskog prava, koje postaje obavezujuće za Srbiju po ulasku u EU.

2. Borba protiv korupcije

Ova oblast obuhvata preventivne mehanizme, institucionalni okvir i represivne mere.

  • Prevencija uključuje jačanje zakonodavstva u vezi sa sukobom interesa, javnim nabavkama, finansiranjem političkih partija, pristupom informacijama i profesionalizacijom državne uprave.
  • Reakcija (represija): nužno je procesuirati korupciju na svim nivoima. Policija, tužilaštvo i sudovi moraju imati kapacitete i resurse za efikasno postupanje.
  • Institucionalni okvir: nezavisna i funkcionalna tela koja sprovode antikorupcijske mere.

3. Osnovna prava

U ovoj oblasti Srbija mora obezbediti punu zaštitu ljudskih i manjinskih prava, u skladu sa:

  • Evropskom poveljom o osnovnim pravima (deo primarnog prava EU),
  • Konvencijom Saveta Evrope iz 1950. godine o zaštiti ljudskih prava,
  • i relevantnim konvencijama UN.

Posebna pažnja se posvećuje:

  • sprečavanju svih oblika diskriminacije,
  • zaštiti nacionalnih manjina,
  • poboljšanju položaja Roma,
  • pravima LGBTI osoba,
  • slobodi medija,
  • pravima dece, žena, osoba sa invaliditetom,
  • reformi zatvorskog sistema,
  • sprečavanju torture,
  • zaštiti izbeglica i interno raseljenih lica,
  • pristupu pravdi i
  • zaštiti podataka o ličnosti.

4. Prava građana EU

Ova komponenta obuhvata preuzimanje pravne regulative EU koja se odnosi na:

  • pravo glasa i kandidovanja na izborima za Evropski parlament i lokalne izbore u EU,
  • pravo na slobodno kretanje i prebivalište unutar EU,
  • kao i na diplomatsku i konzularnu zaštitu od strane bilo koje države članice EU.

Koristi za građane Srbije

Implementacijom reformi iz Poglavlja 23, Srbija će:

dobiti pouzdan pravosudni sistem u kome će građani efikasno ostvarivati svoja prava,

  • povećati pravnu sigurnost,
  • unaprediti borbu protiv korupcije,
  • postati atraktivnija za strane investitore,
  • i poboljšati svakodnevni život kroz jaču zaštitu ljudskih prava i sloboda.

(M.A./EUpravo zato)