Poglavlje 24 koje se tiče pravde, slobode i bezbednosti, deo je Klastera 1 koji je nazvan "Osnove", a otvoreno je 2016. godine.
Poglavlje 24, koje se odnosi na pravdu, slobodu i bezbednost, jedno je od najzahtevnijih i najsveobuhvatnijih u procesu pristupnih pregovora sa Evropskom unijom. U okviru ovog poglavlja razmatra se niz oblasti koje se tiču bezbednosti građana, upravljanja migracijama, azila, borbe protiv kriminala, vizne politike i međunarodne saradnje. Srbija, kao zemlja kandidat, mora da u potpunosti uskladi svoje zakonodavstvo i praksu sa pravnim tekovinama EU kako bi ispunila kriterijume ovog poglavlja.
Azil – Zajednički standardi za zaštitu prava izbeglica
EU ima zajednički pravni okvir za azil, koji uključuje direktive koje definišu:
- Osnovne procedure za odlučivanje o zahtevima za azil;
- Prava tražilaca azila tokom procesa;
- Uslove za dobijanje statusa azilanta;
- Prava osoba kojima je azil odobren;
- Privremenu zaštitu u slučaju masovnog priliva izbeglica;
- Dablinski sistem, koji određuje koja država članica je odgovorna za razmatranje zahteva.
Takođe je ustanovljen EURODAK – baza podataka sa biometrijskim podacima tražilaca azila. EU je osnovala i Zajedničku kancelariju za podršku politici azila (EASO) sa sedištem na Malti, koja pruža tehničku i operativnu pomoć državama članicama i kandidatima.
Migracije – Usklađivanje sa pravilima EU
S obzirom na geografski položaj Srbije na migracionim rutama ka EU, oblast migracija je od posebnog značaja. Srbija usklađuje zakonodavstvo koje se odnosi na:
- Spajanje porodica;
- Radne dozvole za strane državljane;
- Pravilnike o boravku i kretanju stranaca.
Neregularne migracije predstavljaju izazov za sve evropske države. Srbija mora u potpunosti uskladiti svoje propise sa EU, naročito u vezi sa readmisijom – povratkom lica koja nezakonito borave na teritoriji EU. Srbija je potpisala Sporazum o readmisiji sa EU, uz niz implementacionih protokola. Takođe, odgovornost Srbije biće i reintegracija povratnika, kako bi se sprečile sekundarne migracije.
Vizna politika – Prilagođavanje šengenskom sistemu
EU redovno ažurira viznu politiku, uključujući liste država:
- Čijim državljanima je potrebna viza za ulazak u EU;
- Koji su izuzeti od viznog režima.
Srbija se trenutno nalazi na listi zemalja koje ne moraju imati vizu za šengensku zonu, ali će, po prijemu u EU, morati da uskladi svoju viznu listu sa viznom listom Unije. Neophodno je i usklađivanje sa Viznim informacionim sistemom EU, koji povezuje države članice radi bolje kontrole migracija. Kodeks o vizama je glavni regulatorni akt EU u ovoj oblasti.
Kontrola granica i Šengen – Sprečavanje zloupotreba i sigurnost granica
Šengenska pravna tekovina predstavlja najviši nivo integracije u okviru Poglavlja 24. Ukidanjem unutrašnjih granica, države članice su uspostavile mehanizme za kontrolu i bezbednost, uključujući:
- Šengen informacioni sistem II (SIS II) – za razmenu informacija;
- FRONTEKS – agenciju EU za upravljanje granicama.
Srbija neće automatski postati deo Šengena ulaskom u EU – to će biti posebno odlučeno kada ispuni sve kriterijume. U međuvremenu, mora se u potpunosti uskladiti sa Kodeksom o granicama Šengena, koji reguliše upravljanje spoljnim granicama EU.
Borba protiv organizovanog kriminala – Saradnja, presude i konvencije
U borbi protiv organizovanog kriminala, pored propisa EU, ključne su i međunarodne konvencije, pre svega Palermo konvencija UN protiv transnacionalnog organizovanog kriminala.
Napredak Srbije meriće se konkretnim rezultatima – statistikom, presudama i praksom. Posebno su važni segmenti visokotehnološkog kriminala, borbe protiv pranja novca i drugih krivičnih dela.
Trgovina ljudima – Prevencija i zaštita žrtava
EU pravni okvir u ovoj oblasti naglašava ne samo represivne mere, već i:
- Prevenciju trgovine ljudima;
- Zaštitu žrtava, posebno dece i žena.
Srbija mora razviti sveobuhvatan sistem koji obuhvata sve ove aspekte.
Borba protiv terorizma – Standardi, prevencija i razmena informacija
Terorizam je visoko na agendi EU još od napada u SAD i Madridu. Srbija mora:
- Primeniti standarde EU za borbu protiv terorizma;
- Sprečiti finansiranje terorizma;
- Uspostaviti mehanizme za međunarodnu saradnju i razmenu informacija.
Borba protiv droga – Statistika, prevencija i uništavanje
U borbi protiv droga, EU donosi strateške okvire na nekoliko godina. Srbija mora pokazati rezultate kroz:
- Statističke pokazatelje;
- Prevenciju i edukaciju;
- Uništavanje zaplenjenih droga;
- Regulisanje prekursora i kontrolisanih supstanci.
Srbija je već aktivna članica Evropskog centra za monitoring droga i zavisnosti od droga, što je važan korak u jačanju saradnje.
Policijska saradnja – EVROPOL i CEPOL kao partneri
Efikasna borba protiv kriminala u EU zasniva se na policijskoj saradnji. Srbija ima potpisan sporazum sa:
- EVROPOL – Evropskom policijskom kancelarijom;
- CEPOL – agencijom za obuku policijskih službenika.
Ova saradnja omogućava zajedničke operacije, razmenu informacija i izgradnju kapaciteta.
Pravosudna saradnja u građanskim i krivičnim stvarima
U oblasti građanskog prava, Srbija treba da se uskladi sa pravilima EU koja se odnose na:
- Ugovore i trgovinske odnose;
- Priznavanje presuda;
- Stečaj, nasledno pravo i medijaciju.
- U krivičnim stvarima, fokus je na:
- Evropskom nalogu za hapšenje;
- Saradnji sa EUROJUST-om – telom za pravosudnu saradnju;
- Razmeni dokaza i ekstradiciji.
Carinska saradnja – Suživot sa Poglavljem 29
Iako se većina carinskih pitanja obrađuje kroz Poglavlje 29 – Carinska unija, Poglavlje 24 obuhvata saradnju carinskih službi u borbi protiv kriminala. Po prijemu u EU, Srbija će pristupiti Napulj II konvenciji, koja reguliše saradnju među carinama država članica.
Krivotvorenje evra – Krivična odgovornost kroz Poglavlje 24
Iako se krivotvorenje evra kao tema razmatra i u Poglavlju 32 – Finansijska kontrola, njegov krivični aspekt obrađuje se kroz Poglavlje 24. Srbija mora da uskladi zakonodavstvo i razvije mehanizme za efikasno procesuiranje ovih dela.
Zašto je Poglavlje 24 važno za građane?
Ukidanje unutrašnjih granica u EU jedno je od najvećih dostignuća evropske integracije. Time je naglašena potreba za jačanjem unutrašnje bezbednosti, pravne države i međunarodne saradnje.
Za Srbiju, usklađivanje sa pravilima iz Poglavlja 24 znači:
- Viši nivo zaštite građana;
- Efikasnije institucije;
- Sigurniji pravni sistem.
Ulaskom u EU, Srbija će postati deo sistema koji bezbednosne izazove rešava putem zajedničkog delovanja, razmene informacija i solidarnosti.
(M.A./EUpravo zato)