Vožnja električnih trotineta sve je atraktivniji vid prevoza u gradskim sredinama. Razlog tome su velike saobraćajne gužve, naročito u špicu, kad ljudi odlaze ili se vraćaju s posla, nedostatak parking mesta, ali i drugu faktori.

Električni trotineti su mali i zgodni za vožnju, a pride ne zagađuju životnu sredinu pa su evropske zemlje sve to imale u vidu pri regulaciji korišćenja ovog prevoznog sredstva.

U  zemljama EU ovaj vid transporta je dosta razvijen i uređen, poput Holandije i Danske, u kojima su vozači lakih električnih vozila tretirani identično kao biciklisti.

Gradovi širom sveta pooštravaju propise o e-trotinetima, ograničavajući njihovu brzinu i mesta gde mogu da se parkiraju, pa i pravila iznajmljivanja. 

Tako je francuska prestonica prošle godine na referendumu čak izglasala zabranu električnih trotineta na ulicama Pariza. Pa iako je referendum bio neobavezujući, gradske vlasti su saopštile da će prihvatiti rezultate izjašnjavanja građana.

Srbija je dugo najavljivala izmenu regulacije u ovom sektoru a sada je izvesno i koja će pravila važiti za vozače električnih trotineta:

  • Vozači električnih trotineta će moći da učestvuju u saobraćaju samo ako imaju nalepnicu koju izdaje Agencija za bezbednost saobraćaja;
  • Moći će da voze električni trotinet na biciklističkim stazama, pešačko-biciklističkim stazama ili biciklističkim trakama;
  • Ukoliko ne postoji predviđena staza, vozač elektičnog trotineta može se kretati kolovozom na putu na kome je ograničena brzina kretanja 30 kilometara na sat, odnosno 50 ukoliko ima više od 18 godina;
  • Prilikom prelaska ullice vozač električnog trotineta ne sme da ga vozi već mora da siđe sa njega i pređe ulicu, osim na prelazu biciklističke staze;
  • Vozači će morati da nose svetlobojni prsluk tokom vožnje kolovozom, ali i biciklističkom stazom noću i u uslovima smanjene vidljivosti;
  • Vozaći moraju da nose zaštitnu biciklističku kacigu;
  • Tokom vožnje zabranjeno je korišćenje slušalica i audio uređaja na oba uva;
  • Na električnom trotinetu neće smeti da se vozi više osoba.

Kakva pravila važe u regionu?

Vozač električnog trotineta
Francis Joseph Dean/Dean Picture / imago stock&people / Profimedia Vozač električnog trotineta

U Hrvatskoj su 2022. godine donete izmene Zakona o sigurnosti prometa na cestama.

Tako su trotineti dobili gotovo identična prava i obaveze kao biciklisti. Jedina razlika je to što vozači lakih električnih vozila moraju uvek da nose kacigu, dok su to u obavezi samo biciklisti  mlađi od 16. godina.

Slovenija je izmenama zakonodavstva u julu 2021. godine regulisala korišćenje električnih trotineta. Tamo njima nije dozvoljeno da voze trotoarom, već biciklističkim stazama i putevima sa ograničenjem brzine do 50 kilometara na čas. Maloletnici koji ih voze moraju da nose kacige.

Crna Gora još uvek nije regulisala upotrebu električnih trotineta.  Uprava crnogorske policije zatražila od Ministarstva unutrašnjih poslova (MUP) da formira radnu grupu za izmene Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima jer se ova vozila i te kako koriste u ovoj zemlji. Zvanilnih podataka o broju korisnika nema, ali je evidentno da je ovaj trend i tamo u porastu.

Severnoj Makedoniji, sprovodili su akcije uvođenja električnih trotineta u gradski prevoz pošto je ministar spoljnih poslova Bujar Osmani u julu 2021. godine najavio da će ih zaposleni u tom ministarstvu koristiti za dolazak i odlazak sa posla. Kako je tada naveo, na taj način će pokazati kako se odgovorno ponašati prema životnoj sredini i problemu zagađenja.

U Republici Srpskoj, entitetu Bosne i Hercegovine, tokom aprila 2021. godine usvojena je regulativa koja propisuje da vozači trotineta moraju imati kacigu, biti stariji od 14 godina kao i potvrdu o poznavanju saobraćajnih propisa. Međutim, pravila u Bosni i Hercegovini nisu ista u svim delovima zemlje, pa su u Kantonu Sarajeva zabranili kretanje trotineta po trotoaru uz zaprećene kazne od 50 do 250 konvertibilnih maraka.

(M.A./EUpravo zato)