Na autoputu u Francuskoj A10, oko 40 kilometara jugozapadno od Pariza, pokrenut je projekat "Charge as you drive" (Puni dok voziš) namenjen električnim automobilima.
Kako je saopšteno iz projekta, pilot-faza je ušla u fazu realnog saobraćaja nakon opsežnih laboratorijskih provera, uključujući testove izdržljivosti i interakcije sa kolovozom. U površinu auto-puta ugrađeno je oko 1,5 kilometara zavojnica, preko kojih sada prototipska vozila, uključujući kamion, terensko vozilo, putnički automobil i autobus, prolaze u svakodnevnim uslovima.
Rani rezultati testova su obećavajući. Induktivni sistem je isporučivao vršnu snagu preko 300 kW i prosečnu snagu iznad 200 kW pod optimalnim uslovima. Ovi podaci dolaze iz nezavisnih laboratorija Univerziteta Gustave Eiffel, koje testiraju instalaciju u realnom vremenu.
Nicolas Notebaert, izvršni direktor VINCI Autoroutes koji učestvuju u realizaciju ovog projekta, ističe kako će primena ove tehnologije na glavnim saobraćajnicama Francuske, pored klasičnih punionica, dodatno ubrzati elektrifikaciju flota teških vozila i na taj način smanjiti emisiju gasova staklene bašte u sektoru transporta i logistike, koji sam po sebi čini više od 16 odsto ukupnih emisija u zemlji.
Kako tehnologija funkcioniše
Dinamičko induktivno punjenje radi tako što se ispod kolovoza ugrađuju zavojnice koje stvaraju magnetsko polje. Kada vozilo opremljeno prijemnom zavojnicom prođe preko aktiviranih zavojnica, magnetsko polje indukuje električnu struju u prijemniku, koja puni bateriju vozila ili direktno pokreće motor.
Za razliku od stacionarnog punjenja, vozila ne moraju da staju ili se priključuju na kabl. Vozilo nastavlja da se kreće i prima energiju u pokretu. Ovo omogućava kontinuirano punjenje tokom vožnje, smanjuje vreme mirovanja i potencijalno omogućava upotrebu manjih, lakših baterija. U teškim vozilima, to znači veću nosivost i manju potrebu za sirovinama za baterije.
Tehnologija se oslanja na precizno poravnanje predajnih i prijemnih zavojnica, praćenje prenosa energije u realnom vremenu putem senzora i softvera, kao i izdržljive materijale sposobne da izdrže intenzivan saobraćaj tokom više godina. Laboratorijska faza projekta u Francuskoj obuhvatila je ubrzane testove koji simuliraju 25 godina saobraćaja teških kamiona kako bi se potvrdila čvrstoća kolovoza ispod zavojnica.
Smanjenjem zavisnosti od velikih baterijskih paketa i ultra-jakog stacionarnog punjenja, dinamičko bežično punjenje pruža alternativni put za dekarbonizaciju drumskog teretnog saobraćaja. Kraće baterije koštaju manje, lakše su i troše manje sirovina, što doprinosi održivosti i industrijskoj autonomiji.
Evropa i svet u trci za električnim putevima
Iako je francuski auto-put A10 prvi autoput na svetu gde se testira induktivno dinamičko punjenje u realnom saobraćaju, mnoge druge zemlje takođe razvijaju električne puteve. Nemačka testira kilometar induktivnog punjenja na auto-putu A6 u blizini Bavarske, dok Italija kroz projekat "Arena del Futuro" u Lombardiji eksperimentiše sa punjenjem kamiona i autobusa na delu auto-puta sa naplatom. Švedska već dugo vrši evaluacije pod nadzorom nacionalnog transportnog autoriteta, iako je izveštaj iz decembra 2024. preporučio protiv uvođenja nacionalne mreže zbog troškova.
Slični piloti postoje i u SAD-u, Kini, Južnoj Koreji i Izraelu, gde se istražuju različite tehnologije dinamičkog punjenja, induktivne ili kontaktne. Ovi globalni projekti pomažu u definisanju tehničkih standarda, troškovnih modela i poslovnih scenarija za električne puteve.
(EUpravo zato)