Zagađenje od automobila i kamiona nanosi ozbiljnu štetu javnom zdravlju i našoj klimi. Da li ste svesni činjenice da postoji procena da će do 2030. udeo zagađenja koji transport ima iznositi oko 44 odsto od ukupnog zagađenja? Rešenje za ovo su – električna vozila.

Iako se beleži blagi rast njihovih korisnika u Evropi i Srbiji, i dalje je broj potpuno električnih automobila zanemarljiv. To dokazuje činjenica da je prema poslednjim podacima MUP-a Srbije iz 2024. godine, registrovano manje od 3.000 takvih vozila i oko 18.000 hibridnih. Iako je broj sto odsto električnih automobile porastao u odnosu na polovinu prošle godine kada ih je bilo oko 1.700, procentualno je ta brojka i dalje niska. Ukupni vozni park u Srbiji je oko 2,8 miliona svih vrsta vozila, među kojima su u najvećoj meri ona na fosilna goriva, što dalje implicira da potpuno električnih automobile oko jedan odsto, ali i da ovaj procenat znači da zaostajemo za prosekom EU, gde je taj udeo od 12 do 14 odsto.

Šest koraka do subvencija

Dobra stvar sa električnim automobilima u Srbiji je što, ako odlučite da ih kupite, imate pravo na subvenciju države od 250 pa sve do 5.000 evra. Građani zahteve mogu da podnesu zaključno sa 31. oktobrom, a o tome kako da u šest koraka konkurišete za ovu subvenciju, pisali smo ranije.

 Da sumiramo, moglo bi se oceniti da su električna vozila za Evropu sadašnjost, dok su za nas još uvek budućnost. Ali verovatno ne zadugo, ako uzmemo u obzir da je Srbija dobila prvi električni automobil proizveden u našoj zemlji.

Naime, u fabrici Fiat Chrysler Automobiles u Kragujevcu proizvedeni su primerci prvog električnog automobila u Srbiji koji su namenjeni za takozvane 'kreš' testove i ostala ispitivanja. Uskoro će prvi modeli biti testirani i na ulicama Kragujevca, piše Kurir.

Kako je nezvanično potvrdio predsednik Samostalnog sindikata FCA Srbija Saša Đorđević, u toku su testiranja prvog električnog automobila koji je proizveden u našoj zemlji. Prva testiranja su obavljena u Kragujevcu, jer fabrika poseduje pistu za probu novih automobila, ali glavna sigurnosna ispitivanja – takozvani 'kreš' testovi vrše se u inostranstvu.

Đorđević kaže da je, kada je testiran model 'fijat 500L' pred početak serijske proizvodnje, oko 200 primeraka napravljeno samo za ispitivanje.

“Svaki od tih modela mora da prođe opsežna testiranja – sigurnosna ispitivanja, bočne udare... Svaki od njih treba na tim testovima da dobije određeni broj zvezdica kako bi bio potpuno siguran”, naveo je Đorđević.

Kako navodi ovaj list, može se očekivati da se novi električni automobil testira i na ulicama Kragujevca, bar ukoliko bude sledio dosadašnju praksu 'Fijatovih' modela. Podsetimo, kada je testiran stariji brat, 'fijat 500L', on je zaštićen, u maskirnoj foliji vožen ulicama grada, ali i Šumadije, u jednom delu testova.

Đorđević očekuje da će tako biti i sa novim električnim automobilom.

Iz kompanije Stellantis nisu želeli da potvrde informacije o prvim modelima proizvedenim u Kragujevcu, niti da li traju testiranja, ističući samo da je projekat u toku, navodi se.

Tačan datum, ime i cena

Još se ne zna tačan datum kada će prvi kragujevački električni mališan biti predstavljen javnosti, ali ni gde će to biti, ističe se. Đorđević napominje da je to prvi električni automobil proizveden na Balkanu, kao i da bi bilo lepo da bude predstavljen u Srbiji. Nekoliko datuma je u opticaju, a gotovo je izvesno da će novi model biti predstavljen na leto, a od trećeg kvartala ove godine očekuje se i serijska proizvodnja.

Iako se u javnosti govorilo da će ovaj električni automobil biti restilizovan model Fijatove 'pande', kompanija Stellantis nije to potvrdila niti objavila zvaničan naziv novog modela.

Više puta se u domaćoj javnosti spekulisalo oko izgleda automobila i cene, ali kompanija to još nije obelodanila. Kako je prošle godine pisao RTS, Pandina je naziv nove verzije automobila Fiat Panda, sa električnim pogonom. Ovo će biti prva fabrika serijskih električnih vozila na Balkanu. Nova hibridna Panda trebalo bi da košta oko 15.000, a električna oko 20.000 evra.

(JA/EUpravo zato/Kurir)