Kako je preneo Financial Times, predlog Komisije da se carina na uvoz Teslinih vozila proizvedenih u Kini dodatno uveća, dolazi nakon što je Tesla zatražila individualnu istragu svojih operacija u Kini, nadajući se da će izbeći više stope carina koje Brisel primenjuje na kineske proizvođače, koje su i do 47 odsto.
Kako je rekao neimenovani diplomata EU, kompanija Ilona Maska takođe se žalila evropskim državama u vezi sa istragom.
Kineska privredna komora pri EU izrazila je storgo protivljenje prema carinama i navela da nema dovoljno dokaza da će evropska industrija električnih vozila biti pogođena kineskim uvozom.
„Konkurentnost električnih vozila proizvedenih u Kini nije rezultat subvencija, već faktora kao što su industrijski obim, prednosti sveobuhvatnog lanca snabdevanja i intenzivna tržišna konkurencija", saopštila je Komora.
Prema tvrdnjama zvaničnika EU, operacije američke kompanije u Kini imale su korist od subvencionisanih cena zemljišta, smanjenja poreza na dobit i druge podrške iz Pekinga, uključujući povoljne cene pri kupovini baterija. Zbog toga kineskim proizvođačima kao što su BYD i Geely prete carine od 48 procenata.
Carine su deo agresivnijeg pristupa EU prema uvozu iz Kine koji , kako tvrdi Brisel, pod velikim subvencijama, naročito u tehnologijama ključnim za prelazak na zelenu energiju, uključujući solarne panele i vetroturbine.
One su rezultat istrage koju je predsednica Evropske komisije najavila u septembru prošle godine u vezi sa uvozom kineskih električnih vozila.
Brisel je naveo da je istraga pokrenuta na osnovu „rastuće zabrinutosti zasnovane na dokazima" o nedavnom i brzom porastu jeftinih izvoznih električnih vozila iz Kine u EU.
Kina je odgovorila podnošenjem žalbe Svetskoj trgovinskoj organizaciji i pokretanjem sopstvenih antidamping istraga protiv francuskog konjaka i uvoza svinjskog mesa iz EU.
(M.A./EUpravo zato/biznis.rs)