Pitanje šta uraditi sa ostacima vrhunskog tekstila inspisalo je umetnicu Sofiju Lapiašvili i specijalistkinju za marketing Maku Noselidze iz Gruzije da usred pandemije pokrenu svoj biznis. U ovome im je pomogao program Evropske unije - EU4Business.
Njihova ideja bila je da daju novu svrhu stvarima koje ljudi više nisu koristili i na tome im se zasnivala poslovna ideja. U nadi da će tako spojiti održivost i kreativnost, dve prijateljice odlučile su da kreiraju ekološki prihvatljive cipele i ostale modne dodatke.
Nakon što je pala odluka o biznisu kojim žele da se bave, prvi sledeći korak bio im je da nađu obućara koji bi kreira visokokvalitetnu obuću od tekstilnih ostataka. U decembru 2020. izašli su sa prvom kolekcijom cipela i Usuli, kako su dale ime brendu, zauzeo je mesto u gruzijskoj modnoj industriji gde održivost još uvek nije postala uobičajeni način razmišljanja.
Izvedeno od drevne gruzijske reči koja predstavlja eleganciju i lepotu, ime Usuli savršeno pripada identitetu brenda. U središtu njihove linije proizvoda su jarke cipele ukrašene raznim šarama i ornamentima, pokazujući prepoznatljiv stil. Pored toga, Usuli takođe nudi niz torbica i kaiševa koji upotpunjuju kolekciju obuće. Svi proizvodi koje nudi Usuli su napravljeni od tekstilnih ostataka koji se dobijaju od dizajnera ili dizajnerskih studija nakon što su završili sa šivenjem odevnih predmeta, kao i od sekundarnih tkanina koje se obično nalaze u domaćinstvima širom Gruzije.
"Ljudi često poseduju stare tkanine, kao što su prekrivači za stolove ili tanka ćebad, koje više ne koriste. Često nisu sigurni šta da rade sa ovim predmetima. Ali u Usuliju možemo da im damo novu svrhu", objasnila je Sofija, napominjući da često idu od porodice do porodice da sakupljaju sekundarne tkanine.
Pad prodaje i svetlo na kraju tunela
Praksa korišćenja ostataka tekstila i sekundarnih tkanina je ono što Usulijeve proizvode razlikuje od svega što je dostupno na tržištu. Oni pažljivo biraju jedinstvenu kombinaciju pojedinačnih komada za svaku cipelu, obezbeđujući potpunu autentičnost. Iako ovo može biti nekonvencionalno za kupce, to je takođe njihova izrazita prednost.
"U početku nam je bio izazov da se nosimo sa ovim aspektom. Ljudi su nam često slali fotografije, pitajući se da li možemo da napravimo sličan par cipela. Morali smo da odbijemo te zahteve jer više nismo posedovali te materijale. Ali onda smo to počeli da vidimo kao našu snagu", priča Sofija.
Nakon pandemije, Usuli je doživeo pad prodaje. Kako ističe jedna od osnivačica, Sofija, to se može pripisati činjenici da je onlajn kupovina služila kao terapija za mnoge ljude usred zatvaranja širom sveta. Kako je kompanija imala poteškoća, pomoć su dobili uz pomoć programa EU4Business i Eurochambres.
Usuli je učestvovao u projektu "Jačanje izvoznih kapaciteta za gruzijska i estonska mala i srednja preduzeća – dizajn izvoza" podržan od strane projekta EU4Business. Ovo im je omogućilo da prošire poslovanje izvan granica Gruzije, pa je tako Sofija u maju 2021. otišla u prestonicu Litvanije, Vilnius, i tamo izabrala radnju u kojoj bi mogli efikasno da izlažu i prodaju njihove proizvode u bliskoj budućnosti.
"Sa projektom EU4Business došli su novi kontakti i novi planovi. Ovo je novi podsticaj za nas da krenemo napred i počnemo da izvozimo naše proizvode", zaključila je Sofija.
Iako projekat EU4Business nije aktivan u Srbiji, kod nas postoje oni koji imaju sličan cilj, poput EU PRO i EU PRO Plus. U pitanju su projekti kojima Evropska unija takođe pomaže mala i srednja preduzeća da razviju i unaprede posao zarad poboljšanja ekonomskih prilika zemlje, poput otvaranja novih radnih mesta, pozicioniranja na privrednoj mapi Evrope i slično.
Kako sve Evropska unija može da pomogne investiranjem u vaš biznis, možete pronaći na sajtu www.eumogucnosti.rs.
(EUpravo zato/EU4Business)