Beogradski aerodrom koji je deo VINCI Airports mreže privodi kraju radove na rekonstrukciji, modernizaciji i proširenju Aerodroma Nikola Tesla. Portal EUpravo zato imao je priliku da obiđe aerodrom i da se sam uveri u drugačiji i efikasniji izgled najvećeg srpskog aerodroma.

Kako su nam objasnili iz tima Aerodrom Nikola Tesla, u odnosu na prethodnu letnju sezonu, koju je obeležio rekordan obim saobraćaja, realizovano je nekoliko ključnih unapređenja koja će od ovog leta doprineti efikasnijoj usluzi i većem komforu. Ovo će, kako kažu, doprineti boljem iskustvu putnika.

Reč je krajnjoj fazi transformacije terminala "nezapamćenog obima još od 1962".

"Urađeno je mnogo toga, od registracije putnika i dodatnog broja šaltera, preko pasoške konotrole, kontrole pregleda, obezbeđivanja putnika, prtljaga, gde imamo dodatne linije, dodatne šaltere, preko pasoške kontrole u dolasku, sa dodatnim šalterima. Transportni sistem prtljaga potpuno je integrisan, proširen i dograđen u odnosu na prethodne godine, i proces preuzimanja prtljaga je unapređen infrastrukturno, imamo nove trake za preuzimanje prtljaga", rekao je Novaković.

Beogradski aerodrom.jpg
EUpravo zato 

90 šaltera umesto 57

Novaković koji je vodio turu kroz aerodrome istakao je da je danas u rad pušteno više desetina šaltera za registraciju što će znatno smanjiti gužve i zastoje. Prema njegovim rečima, u rad je pušteno 90 šaltera, umesto prošlogodišnjih 57, koji će ove letnje sezone biti na raspolaganju avio-kompanijama i pružaocima usluga zemaljskog opsluživanja.

Takođe, beogradski aerodrom je za graničnu policiju obezbedio 16 šaltera za proveru putnih dokumenata, nakon kojih putnici prolaze KD kontrolu koja će ove sezone imati 12 linija (prošle sezone bilo ih je samo šest zbog građevinskih radova) sa „Nuctec" mašinama za skeniranje ručnog prtljaga. Kako je Novaković posebno naglasio, oni su specifični po tome što ne zahtevaju vađenje elektronskih uređaja poput laptopova ili tableta.

"Ovo je jedan od retkih aerodroma u svetu koji ima tu mogućnost", rekao je Novaković.

Beogradski aerodrom (4).jpg
EUpravo zato 

Tu su i QPS „Rohde & Schwarz" skeneri za telo, a kako nam je objašnjeno, trenutna propusna moć ove postavke je 2700 ljudi u "špicu".

Sledeća novina na beogradsom aeordromu je nova glavna, free shop prodavnica, čija je površina tri puta veća nego ranije, sa značajno obogaćenim sadržajem i ponudom otvorena je u maju. Ova prodavnica deo je buduće centralne zone na odlascima, koja će sadržati celine namenjene za zabavu, edukaciju, opuštanje i odmor putnika. Nova centralna zona trenutno je u izgradnji, a sadržaće raznovrsnu komercijalnu ponudu koja predstavlja kombinaciju lokalnih ukusa i poznatih svetskih brendova. Pored toga ima i mnogo domaćih proizvoda, pa tako je moguće naći i ratluk, rakiju, ajvar, džemove – sve proizvedeno u Srbiji.

Beogradski aerodrom (2).jpg
EUpravo zato 

Kada je u pitanju novina koja se tiče dolaska, pasoška kontrola je opremljena sa 13 šaltera, u poređenju sa osam koliko ih je bilo prethodne letnje sezone.

"Pasoška kontrola u dolasku je u nadležnosti MUP-a. Naše kolege iz policije su zadužene za procesne operacije, a mi smo obezbedili veći broj šalterskih pozicija. Nekada ih je bilo osam, sada ih je 13. Omogućavamo im da iskoriste kapacitet u najboljem mogućem smislu, a takođe pružamo pomoć i u operativnom smislu sa plavim prslucima koje smo uveli prošle sezone. To su ljudi koji pružaju informacije ljudima, pomažu im da se snađu, obavljaju protokolarne zadatke i daju podršku celom habu u dolasku", priča Novaković

Najvažnija novina tiče se prtljaga

U toku su, takođe, radovi na proširenju i modernizaciji zone za preuzimanje prtljaga, objasnili su nam.

Beogradski aerodrom (5).jpg
EUpravo zato 

"Ove letnje sezone na raspolaganju će biti pet traka za prtljag i čak tri puta više prostora za putnike u odnosu na prošlogodišnje četiri trake. Pored navedenog, unapređen i nadograđen je i sistem za upravljanje prtljagom, čime je kapacitet povećan na približno 3.800 komada prtljaga na sat. Sistem je sada povezan sa svim zonama za registraciju i preuzimanje prtljaga, čineći ceo proces efikasnijim kako za putnike tako i za operatere zemaljskog opsluživanja zadužene za opslugu prtljaga", kažu iz beogradskog aerodroma.

Prema Novakovićevim rečima, to je ekvivalent količini prtljaga koja stane u sedam aviona, u odnosu na raniju količinu koja je bila ograničena na pet.

Portal EUpravo zato imao je priliku i da poseti Aerodromski operativno-kontrolni centar. Tu su objedinjeni različiti aerodromski sektori kako bi se pratile i nadgledale svakodnevne operacije, čime se omogućava brža reakcija i komunikacija kao i efikasniji radni procesi.

Beogradski aerodrom (6).jpg
EUpravo zato 

A šta ako vam se zagubi prtljag?

Pitali smo šta u slučaju zagubljenog prtljaga, kakve su procedura i čija je odgovornost. Kada vam se to desi, prvo što treba da uradite je da se obratite šalteru avio kompanije, kaže Novaković za EUpravo zato.

"Ovde kod nas se redukovao rizik da ako neko transferiše prtljag na beogradskom aerodromu, da prtljag ne stigne na let. Mnogo su manji rizici da ne stigne na sledeći let. Glavni razlog gubitka prtljaga je da na transfernom čvorištu, prtljag ne stigne na let na koji putnik treba da se ukrca. Dakle, putnik stigne, prtljag ne, on ostaje na prethodnoj destinaciji. Kada se to desi, odgovornost delimično pripada avio kompanijama koje umeju da budu preambiciozne u pitanju pravljenja planova konekcija", priča Novaković i dodatno objašnjava:

"Na primer, naprave konekciju od 45 minuta, a putnik ne stigne da prođe sve procese za taj period. Putnik može da trči, prtljag ne može", priča.

Koferi.jpg
Ustupljena fotografija 

Beogradski aerodrom ima kompletnu službu za izgubljene i nađene kofere.

"Postoje centralni sistemi koji komuniciraju sa svim aerodromima, identifikuju prtljag i onda se komunicira o tome kada taj prtljag dolazi".

Ovo dakle znači da ukoliko vam se desi ta situacija, prvo što treba da uradite je da se javite šalteru avio kompanije sa kojom ste putovali jer tada kreće procedura.

"Oni to ubacuju u sistem, upućuju vas na avio kompaniju, ako imate dodatan zahtev, u smislu da bez tog prtljaga ne možete ili tražište odštetu ako to avio kompanija odobri. Naši to ubacuju u centralizovani sistem i uzimaju zapisnik. Taj centralizovani sistem je povezan sa svim aerodromima, te se na taj način i pronalazi vaš kofer. Znaćete tačno kad stiže, kojim letom i kada možete da očekujete kofer".

U takvim situacijama, avio kompanije i aerodromi uglavnom šalju kofere na adrese koje ostavite, ali to može da potraje nekoliko dana, pa je preporuka da, ukoliko dobijete obaveštenje da je vaš kofer stigao na aerodrom a hitno vam je, odete sami po njega.

(JA/EUpravo zato)