Potražnja za polovnim automobilima u Srbiji je uvek velika, a od početka ove godine je već prodato oko 50.000 vozila iz uvoza.

Oko dve trećine njih su stariji od 15 godina sa dizel agregatima starijih generacija jer je uvoz takvih vozila još uvek dozvoljen.

Kako nam objašnjava Saša Mitrović iz sektora Automoto&Nautika oglasnika Sasomange, celu tekuću godinu obeležio je blagi pad cena novih vozila, ali i blagi rast cena polovnjaka.

Izvesno je očekivati blagi pad cena vozila između 7 i 10 godina starosti jer ih se EU oslobađa, naročito onih sa dizel agregatom, a kako će se to reflektovati na naše tržište ostaje da vidimo.

U odnosu na prošlu godinu kada je uvezeno 131.905 polovnih vozila uočljiv je trend smanjenja uvoza polovnjaka, međutim, povećan uvoz se očekuje u poslednjim mesecima kalendarske godine kao što je to i ranije bio običaj.

Šta traži prosečan kupac polovnjaka u Srbiji?

Prosečan kupac polovnog vozila u Srbiji i dalje, u više od 50 odsto slučajeva, traži dizelaše sa Euro 3 ili Euro 4 ekološkom normom, uz budžet od 5.000 do 8.000 evra.

Doduše, kao što smo već pisali, jedna od najtraženijih kategorija su vozila do 3.000 evra.

Dugo najavljivana zabrana uvoza vozila sa Euro 3 i Euro 4 standardom koja je trebalo da stupi početkom ove godine još se odlaže i nije poznato kada će konačno stupiti na snagu tako da je uvoz tih polovnjaka još veoma aktivan.

Vozila sa motorima koji ispunjavaju Euro 5 i Euro 6 norme emisije izduvnih gasova čine ispod 30 odsto ukupnog uvoza mada ima i onih sa Euro 6 standardima, starijih od šest godina.

Pogled na auto-put u Beogradu
MONDO/Stefan Stojanović 

Za razliku od kupaca novih automobila u Srbiji, koji sve manje kupuju dizelaše, kupci polovnjaka su prošle godine najviše pazarili upravo njih.

Iako je praksa pokazala da je redovno i vanredno održavanje ovakvih vozila drastično skuplje od benzinaca, mnogim potencijalnim kupcima su i dalje prvi izbor.

Za vozila sa benzinskim motorom odlučilo se 30 odsto kupaca.

Koji automobili se najviše kupuju?

Kupci polovnih vozila najviše kupuju ove brendove automobila:

• Volkswagen
• Škoda
• Fiat
• Peugeot
• Citroen
• Renault
• Ford
• Opel
• Kia

• Toyota


Kao što se može videti, dominantni su automobili evropske proizvodnje. Postoji nekoliko razloga i nije zahvalno generalizovati, ali uglavnom se ističu poverenje u kvalitet i pouzdanost, naročito automobila iz Nemačke.

Drugi najčešći razlog je praktične prirode, a to je pristupačnost rezervnih delova i servisa. S obzirom da su polovni automobili evropskih proizvođača zastupljeni na tržištu, njihovi delovi su lako dostupni i često jeftiniji od delova za marke automobila koji su manje zastupljeni.

Osim toga, automobili sa benzinskim motorima trenutno čine oko 30 odsto ukupno uvezenih i prodatih polovnih vozila sa agregatima uglavnom do 1.600 kubika.

Prodaja Hybrid i električnih polovnih vozila beleži blagi porast, ali je njihovo učešće u ukupnom skoru zanemarljivo malo.

Kupci su više okrenuti motorima veće zapremine od 1.800 do 2.000 kubika što je i razumljivo obzirom da se radi o dizel agregatima.

Porodična vozila su dosta jeftinija od kola većih gabarita, a naročito od SUV segmenta koji je danas izuzetno popularan, međutim, zbog daleko veće težine i potrošnje je skuplji za održavanje, teži za upravljanje i manevrisanje, a često i cenovno nedostupan prosečnom vozaču.

Vozila manjih gabarita u suštini ni najmanje ne zaostaju u kvalitetu vožnje i udobnosti u odnosu na gabaritnija SUV vozila koja ponekad umeju da umore putnike na dužim relacijama.

Na tržištu je primetna bogata ponuda polovnih vozila, ali se prodavci žale na slabiji odziv kupaca.

"Da li je uzrok cena ili blago zasićenje tržišta, ostaje da vidimo šta će pokazati rezultati prodaje u drugoj polovini godine", zaključio je Mitrović za EUpravo zato.

(EUpravo Zato)