U Srbiju stižu prodavnice u kojima su smešteni vending aparati koji nude grickalice, pića, kafu, a posedovaće i ATM uređaje za podizanje novca.
Ove prodavnice su otvorene 24 sata, sedam dana u nedelji i ne zahtevaju prisustvo radnika.
Svetsko tržište maloprodaje putem vending mašina je u porastu, dok Fact.MR procenjuje da je njegova trenutna vrednost 3,32 milijarde dolara, a predviđa se da će u narednoj deceniji u proseku godišnje rasti 9,9 odsto.
Prva Vendobox prodavnica se, prema planovima, otvara sredinom jula u Beogradu, na Zelenom vencu u Prizrenskoj ulici, a primalac franšize za Srbiju i Hrvatsku Bogi Cvetković.
Prema njegovim rečima, prednost ovog koncepta je što je praksa pokazala da može da funkcioniše i u malim mestima sa oko 15.000 stanovnika. Važno je da lokal veličine od 20 do 50 kvadratnih metara bude na prometnoj lokaciji: u blizini škola, autobuskih ili železničkih stanica, ali da ne bude preskup.
"Idealna situacija je da primalac franšize bude vlasnik lokala jer je rentiranje zapravo najveći trošak. Velika prednost je što ove prodavnice nemaju zaposlene trgovce. Dakle, niti postoji potreba za traženjem radnika koji su deficitarni u svim oblastima niti postoji taj trošak", navodi Cvetković.
Primalac franšize poslovanje može da počne sa tri aparata, a do sada najveća otvorena prodavnica ima devet.
Prema najavama, u pomenutoj prvoj franšizi u Prizrenskoj ulici u Beogradu, za početak će biti smešteno pet vending aparata u kojima će se nalaziti proizvodi koji mogu da se nabave na tržištu Srbije.
inače, kako navodi Cvetković, Vendobox omogućava pasivnu zaradu, aparati retko imaju kvarove, veći vandalizmi nisu zabeleženi, tako da bi primalac franšize imao obavezu da dođe dva puta nedeljno da očisti radnju i dopuni asortiman.
Prvih deset franšiza neće imati ulaznu franšiznu naknadu. U sklopu franšize primaoci nabavljaju remontovane automate po povoljnoj ceni sa mnimalnom zaradom jer ideja davaoca nije da zarađuje na samim aparatima. Mesečna franšizna naknada će biti šest odsto od neto prometa i dva odsto za krovni marketing koji će voditi davalac franšize. Primaoci zarađuju na prometu proizvoda kao u klasičnoj trgovini, iznajmljivanju prostora za ATM aparat, a davaoci na franšiznim naknadama.
Cvetković pojašnjava da aparati koriste telemetriju, evidentiraju sve prodaje što je važno i zbog fiskalizacije, a primalac prodaju može da prati putem aplikacije na telefonu. Aparati su opremljeni čitačima za karticu i za prihvat papirnog novca.
Kaže da će biti i dodatnih novina i usluga koje će omogućiti primaocima veći promet i dodatnu zaradu.
Početna investicija za kupovinu aparata i opremanje lokala je, prema njegovim procenama, oko 15.000 evra. Samo ulaganje u lokal nije veliko jer vending mašine prekriju zidove, a iznad njih se radi gips i taj deo se brendira.
"Osim toga, potrebno je ugraditi i video-nadzor radi sigurnosti. Mi dajemo kompletnu podršku primaocu u pogledu uređenja i brendiranja lokala, a može to da učini i sam poštujući standarde franšize. Podršku za servisiranje vending mašina takođe obezbeđujemo mi, zaključuje Cvetković.
Vendobox je mlada franšiza, nastala pre godinu i po dana u Mađarskoj i do sada su već otvorili 40 prodavnica uglavnom u Budimpešti, ali i u drugim gradovima te zemlje.
(M.A./EUpravo zato/franchising.rs)