Pregovaračko poglavlje 14 deo je Klastera 4 – Zeleni dogovor i održiva povezanost. Otvoreno je 2021. godine, a odnosi se na sve vrste saobraćaja: drumski, železnički, vazdušni, vodni i pomorski. Usklađivanje sa pravilima EU u ovoj oblasti ima jasan cilj – bezbedniji, efikasniji i konkurentniji prevoz, uz veći nivo zaštite putnika i manji uticaj na životnu sredinu.

Opšti ciljevi usklađivanja sa EU

Usklađivanje sa EU standardima u oblasti transporta donosi:

  • Povećanje bezbednosti u svim vrstama saobraćaja
  • Veću zaštitu prava putnika
  • Fer tržišnu konkurenciju i niže cene usluga
  • Promovisanje održivih i ekološki prihvatljivih vidova prevoza
  • Razvoj i modernizaciju transportne infrastrukture

Drumski saobraćaj: Više bezbednosti i kontrola rada vozača

Pravila EU za drumski transport obuhvataju socijalne, tehničke, fiskalne i bezbednosne zahteve, kao i zaštitu životne sredine. Uvođenje digitalnih tahografa, koji beleže vreme vožnje i odmora vozača, doprinosi većoj bezbednosti na putevima i poštenijoj tržišnoj konkurenciji, jer onemogućava prevoznike da vozače izlažu prekovremenom radu. Poseban značaj ima regulisanje prevoza opasnih materija, koji mora biti pod strogim nadzorom i po evropskim standardima.

Železnički saobraćaj: Otvaranje tržišta i jačanje regulatora

Evropska unija u železničkom saobraćaju insistira na liberalizaciji – otvaranju tržišta konkurenciji, unapređenju interoperabilnosti i bezbednosti mreže. Srbija u tom kontekstu pregovara o:

  • Pristupu tržištu i infrastrukturi
  • Jačanju uloge Direkcije za železnice kao nezavisnog regulatornog tela
  • Pojednostavljenju procedura za izdavanje licenci
  • Osnivanju nezavisnog tela za istragu nesreća – Centra za istraživanje nesreća u saobraćaju

Ove mere omogućavaju da više prevoznika učestvuje na tržištu, što vodi ka boljim uslugama za građane i preduzeća.

Vazdušni saobraćaj: Zaštita putnika i obaveze države

U vazdušnom transportu, pažnja je usmerena na bezbednost, prava putnika i upravljanje vazdušnim prostorom. Srbija se usklađuje sa pravilima iz Sporazuma o zajedničkom evropskom vazduhoplovnom području (ECAA), a to znači:

  • Pravo putnika na smeštaj, obrok i nadoknadu štete ako let kasni ili je otkazan (osim u slučaju vremenskih nepogoda)
  • Zaštita prava osoba sa invaliditetom
  • Obaveza jasnog prikazivanja pune cene karte
  • Unapređenje upravljanja vazdušnim prostorom i zaštite životne sredine

Ova pravila ne samo da štite potrošače, već obavezuju i državu da obezbedi efikasan nadzor i regulaciju celog sektora.

Unutrašnji vodni saobraćaj: Veliki potencijal za održiv prevoz

Vodeni saobraćaj, naročito rečni, ima brojne prednosti – pouzdanost, ekonomičnost i minimalan uticaj na životnu sredinu. EU to prepoznaje, pa je fokus u ovoj oblasti na razvoju Rečnih informacionih servisa (RIS).

RIS podrazumeva:

  • Elektronsko praćenje i lociranje brodova
  • Elektronsko prijavljivanje putovanja i slanje obaveštenja brodarima
  • Bolje povezivanje sa železničkim i drumskim saobraćajem

Ovaj sistem je ključan za povezivanje sa evropskom plovidbenom mrežom, posebno duž Dunava (Koridor VII), i unapređuje integraciju Srbije u međunarodni logistički sistem.

Pomorski saobraćaj: Stroga pravila za sigurnu plovidbu

U oblasti pomorskog saobraćaja pregovara se o usklađivanju zakonodavstva sa međunarodnim konvencijama koje se tiču bezbednosti plovidbe, prevencije nezgoda i zaštite mora. EU insistira na primeni strogo definisanih bezbednosnih standarda, kako bi se smanjio rizik od havarija i negativan uticaj na životnu sredinu.

Multimodalni transport: Mesto susreta različitih vidova prevoza

Multimodalni (ili kombinovani) transport spaja više vidova prevoza na jednom mestu – drumski, železnički i vodni. Srbija u ovoj oblasti pregovara o:

  • Izgradnji savremenog intermodalnog terminala, koji omogućava lako prebacivanje robe sa jednog vida transporta na drugi
  • Razvoju zakonskog i tehničkog okvira za podršku logistici

Cilj je povećanje efikasnosti, smanjenje troškova i manji uticaj na životnu sredinu kroz optimizaciju tokova robe.

(M.A./EUpravo zato/Ministarstvo za evropske integracije)