Pregovaračko poglavlje 14 deo je Klastera 4 – Zeleni dogovor i održiva povezanost. Otvoreno je 2021. godine, a odnosi se na sve vrste saobraćaja: drumski, železnički, vazdušni, vodni i pomorski. Usklađivanje sa pravilima EU u ovoj oblasti ima jasan cilj – bezbedniji, efikasniji i konkurentniji prevoz, uz veći nivo zaštite putnika i manji uticaj na životnu sredinu.
Opšti ciljevi usklađivanja sa EU
Usklađivanje sa EU standardima u oblasti transporta donosi:
- Povećanje bezbednosti u svim vrstama saobraćaja
- Veću zaštitu prava putnika
- Fer tržišnu konkurenciju i niže cene usluga
- Promovisanje održivih i ekološki prihvatljivih vidova prevoza
- Razvoj i modernizaciju transportne infrastrukture
Drumski saobraćaj: Više bezbednosti i kontrola rada vozača
Pravila EU za drumski transport obuhvataju socijalne, tehničke, fiskalne i bezbednosne zahteve, kao i zaštitu životne sredine. Uvođenje digitalnih tahografa, koji beleže vreme vožnje i odmora vozača, doprinosi većoj bezbednosti na putevima i poštenijoj tržišnoj konkurenciji, jer onemogućava prevoznike da vozače izlažu prekovremenom radu. Poseban značaj ima regulisanje prevoza opasnih materija, koji mora biti pod strogim nadzorom i po evropskim standardima.
Železnički saobraćaj: Otvaranje tržišta i jačanje regulatora
Evropska unija u železničkom saobraćaju insistira na liberalizaciji – otvaranju tržišta konkurenciji, unapređenju interoperabilnosti i bezbednosti mreže. Srbija u tom kontekstu pregovara o:
- Pristupu tržištu i infrastrukturi
- Jačanju uloge Direkcije za železnice kao nezavisnog regulatornog tela
- Pojednostavljenju procedura za izdavanje licenci
- Osnivanju nezavisnog tela za istragu nesreća – Centra za istraživanje nesreća u saobraćaju
Ove mere omogućavaju da više prevoznika učestvuje na tržištu, što vodi ka boljim uslugama za građane i preduzeća.
Vazdušni saobraćaj: Zaštita putnika i obaveze države
U vazdušnom transportu, pažnja je usmerena na bezbednost, prava putnika i upravljanje vazdušnim prostorom. Srbija se usklađuje sa pravilima iz Sporazuma o zajedničkom evropskom vazduhoplovnom području (ECAA), a to znači:
- Pravo putnika na smeštaj, obrok i nadoknadu štete ako let kasni ili je otkazan (osim u slučaju vremenskih nepogoda)
- Zaštita prava osoba sa invaliditetom
- Obaveza jasnog prikazivanja pune cene karte
- Unapređenje upravljanja vazdušnim prostorom i zaštite životne sredine
Ova pravila ne samo da štite potrošače, već obavezuju i državu da obezbedi efikasan nadzor i regulaciju celog sektora.
Unutrašnji vodni saobraćaj: Veliki potencijal za održiv prevoz
Vodeni saobraćaj, naročito rečni, ima brojne prednosti – pouzdanost, ekonomičnost i minimalan uticaj na životnu sredinu. EU to prepoznaje, pa je fokus u ovoj oblasti na razvoju Rečnih informacionih servisa (RIS).
RIS podrazumeva:
- Elektronsko praćenje i lociranje brodova
- Elektronsko prijavljivanje putovanja i slanje obaveštenja brodarima
- Bolje povezivanje sa železničkim i drumskim saobraćajem
Ovaj sistem je ključan za povezivanje sa evropskom plovidbenom mrežom, posebno duž Dunava (Koridor VII), i unapređuje integraciju Srbije u međunarodni logistički sistem.
Pomorski saobraćaj: Stroga pravila za sigurnu plovidbu
U oblasti pomorskog saobraćaja pregovara se o usklađivanju zakonodavstva sa međunarodnim konvencijama koje se tiču bezbednosti plovidbe, prevencije nezgoda i zaštite mora. EU insistira na primeni strogo definisanih bezbednosnih standarda, kako bi se smanjio rizik od havarija i negativan uticaj na životnu sredinu.
Multimodalni transport: Mesto susreta različitih vidova prevoza
Multimodalni (ili kombinovani) transport spaja više vidova prevoza na jednom mestu – drumski, železnički i vodni. Srbija u ovoj oblasti pregovara o:
- Izgradnji savremenog intermodalnog terminala, koji omogućava lako prebacivanje robe sa jednog vida transporta na drugi
- Razvoju zakonskog i tehničkog okvira za podršku logistici
Cilj je povećanje efikasnosti, smanjenje troškova i manji uticaj na životnu sredinu kroz optimizaciju tokova robe.
(M.A./EUpravo zato/Ministarstvo za evropske integracije)