Pregovaračko poglavlje 1 deo je Klastera 2– Unutrašnje tržište u procesu pristupanja Evropskoj uniji. Za ovo poglavlje su data merila i trenutno je u toku izrada akcionih planova. Glavni cilj Poglavlja 1 jeste omogućavanje slobodnog kretanja roba, što predstavlja jednu od četiri osnovne slobode unutrašnjeg tržišta EU.

Šta obuhvata slobodno kretanje roba?

Suštinu ovog poglavlja čine tehnički propisi koji regulišu infrastrukturu kvaliteta, uključujući:

  • Standardizaciju
  • Akreditaciju
  • Metrologiju
  • Ocenjivanje usaglašenosti
  • Tržišni nadzor

Ovi propisi važe za sve proizvode, od "igle do lokomotive", i obuhvataju tzv. harmonizovano područje.

Harmonizovano vs. neharmonizovano područje

Harmonizovano područje zasniva se na direktivama EU:

  • Direktive starog pristupa – propisuju tačne tehničke specifikacije proizvoda (npr. motorna vozila, hemikalije, lekovi, kozmetika, staklo, obuća, tekstil, igračke).
  • Direktive novog ili globalnog pristupa – definišu opšte, osnovne zahteve i način označavanja pre stavljanja proizvoda na tržište (npr. električna oprema, mašine, liftovi, građevinski materijali, žičare, pomorska oprema).

S druge strane, neharmonizovano područje obuhvata nacionalne propise država članica koji se odnose na proizvode koji nisu obuhvaćeni zajedničkim pravilima EU. Za njih važi načelo uzajamnog priznavanja, koje omogućava da proizvod zakonito stavljen na tržište jedne države članice može da se prodaje u bilo kojoj drugoj članici.

Tehničke prepreke u trgovini i načelo uzajamnog priznavanja

U oblasti neharmonizovanih proizvoda, nacionalni propisi ne smeju da stvaraju dodatne tehničke prepreke za ulazak proizvoda na tržište druge zemlje EU. Propisi moraju biti usklađeni sa članovima 34–36 Ugovora o funkcionisanju EU (TFEU) i poštovati načelo uzajamnog priznavanja, koje potiče iz prakse Evropskog suda pravde.

Prilagođavanje zakonodavstva – obaveza kandidata

Bez potpune primene zakonodavstva EU iz ove oblasti, unutrašnje tržište neće funkcionisati pravilno. Zbog toga EU zahteva da sve nove članice, uključujući Srbiju, usklade svoje zakonodavstvo sa evropskim najkasnije do dana pristupanja. To uključuje transponovanje svih relevantnih direktiva, kako "starog" tako i "novog" pristupa, u domaće zakonodavstvo.

Za oblast slobodnog kretanja roba na nivou Evropske komisije nadležan je Generalni direktorat za unutrašnje tržište, industriju, preduzetništvo i mala i srednja preduzeća (DG Growth).

Takođe, neophodno je uspostaviti administrativne kapacitete koji će obezbediti:

  • Neometano sprovođenje zakonodavstva
  • Ispravnu primenu pravnih tekovina EU
  • Horizontalne i proceduralne mere u oblastima kao što su standardizacija, akreditacija, metrologija i tržišni nadzor

Koja je korist za Srbiju?

Uspešnim zatvaranjem Poglavlja 1 i usklađivanjem sa EU zakonodavstvom, Srbija:

  • Omogućava slobodno kretanje srpskih proizvoda na tržištu EU bez carina i dodatnih tehničkih prepreka
  • Omogućava da sertifikati izdati u Srbiji budu priznati u svim zemljama članicama EU
  • Izbegava dvostruka testiranja proizvoda, što smanjuje troškove za privredu
  • Osigurava viši nivo zaštite potrošača i bezbednosti proizvoda
  • Postaje deo sistema RAPEX – mreže za brzu razmenu informacija o opasnim i nebezbednim proizvodima
  • Omogućava domaćim potrošačima pristup detaljnim informacijama o proizvodima

Na dan pristupanja EU, Srbija postaje deo jedinstvenog unutrašnjeg tržišta, u kojem za sve države važe ista pravila i standardi.

(EUpravo zato / Ministarstvo za evropske integracije)