Evropska unija sada želi da zaustavi rastuće bezbednosne pretnje povezane sa modernom tehnologijom u automobilima, posebno u onim električnim (EV). Elektronska oprema u automobilima ne samo da služi udobnosti njihovih vozača i doprinosi bezbednosti na putevima, već i omogućava da se automobili i njihovi korisnici sve više nadgledaju.

Evropska unija je to prepoznala i postavila pravila koja se tiču sajber bezbednosti automobila i ažuriranja softvera. Takođe je postavila strože zahteve za proizvođače automobila koji će se primenjivati od 7. jula 2024. godine.

Špijuni na četiri točka

Za nemačkog ekonomistu Morica Šularika, sajber bezbednost u automobilskoj industriji je čak "pitanje nacionalne bezbednosti".

"Radi se o osetljivim podacima koji se mogu izvući - posebno kada su u pitanju električni automobili. Iz perspektive obaveštajnih agencija, ovi automobili, sa svojim brojnim senzorima i kamerama, nisu ništa drugo do špijunske mašine na četiri točka", rekao je Šularik za nemački poslovni dnevnik Handelsblat.

U decembru 2023. godine, ekonomista i stručnjak za sajber bezbednost upozorio je da će moderna električna vozila (EV) koja se voze po našim gradovima "snimiti sve što se dešava oko njih" i da će podatke preneti svojim proizvođačima.

Neki proizvođači već su bili žrtve

Prema studiji iz marta 2024. pod naslovom "Automobilska sajber bezbednost" — čiji je autor nemački centar za upravljanje automobilima (CAM) u saradnji sa američkim softverskim gigantom Cisco Sistems — pretnje koje se tiču sajber bezbednosti u automobilskoj industriji su neizbežne.

Rizik od sajber napada na automobilsku industriju raste zbog sve većeg umrežavanja i digitalizacije automobila, proizvodnje i logistike, navodi se u studiji. Studija slikovito ilustruje koliko je industrija postala ranjiva.

Pre dve godine, na primer, Tojota je morala da zaustavi proizvodnju jer je dobavljač bio pogođen sajber napadom. 2022. godine, multinacionalni proizvođač autokomponenti Continental bio je na meti sajber kriminalaca, koji su ukrali ključne podatke iz IT sistema uprkos masivnoj zaštiti od hakerskog napada. Drugi primer naveden u studiji je primer američkog pionira električnih automobila Tesle koji je bio meta u martu 2023. U to vreme, hakeri su dobili pristup softveru vozila koji kontroliše funkcije automobila kao što su sirena, otvaranje prtljažnika, uključivanje farova i upravljanje sistemom automobila.

Neki modeli se već povlače

Zbog novih propisa, neki proizvođači sada povlače modele iz svoje ponude.

Za nemačkog proizvođača automobila za masovno tržište Volksvagen (VW), ovo uključuje kompaktni automobil Up i kombi Transporter T6.1. Proizvođač luksuznih automobila Porše ukida modele Macan, Bokster i Caiman u Evropi i prodavaće ih samo kao verzije motora sa unutrašnjim sagorevanjem u zemljama sa manje rigidnim pravilima, prenela je nedavno nemačka novinska agencija dpa. Audi, Reno i Smart takođe planiraju da obustave proizvodnju starijih modela jer ne ispunjavaju nove standarde sajber bezbednosti.

Šef marke VW Tomas Šefer rekao je za dpa da su mere neophodne zbog visokih troškova poštovanja propisa.

"U suprotnom, morali bismo da integrišemo potpuno novu elektronsku arhitekturu u model automobila, što bi jednostavno bilo preskupo", rekao je on.

(JA/Eupravo zato/Dojče Vele)