Ljudi počinju sve više da veruju u električna vozila, i čini se da ona zaista postaju realna alternativa do sada neprikosnovenim benzincima i dizelašima. Jedina prepreka za sada su - visoki troškovi kupovine.

Zato države Evrope sve češće odlučuju da ovu kupovinu subvencionišu na neki način, a Srbija je to rešila tako što je usvojila Uredbu o uslovima i načinu sprovođenja subvencionisane kupovine novih vozila na električni pogon. U te svhre opredeljeno 170 miliona dinara, a zahteve građani mogu da podnesu zaključno sa 31. oktobrom.

Za kupovinu vozila odobrena je pomoć države od 250 (za motocikle) do 5.000 evra (koliko je za teretnjake), a zahtevi se podnose Ministarstvu zaštite životne sredine.

Koliko novca možete da dobijete?

Za mopede i tricikle podrška iznosi 250 evra u dinarskoj protivvrednosti. Za kupovinu električnih motocikala, teških tricikala i četvorocikala iznos je 500 evra, dok za putnička vozila sa najviše devet mesta za sedenje i teretna vozila čija najveća dozvoljena masa ne prelazi 3,5 tone može da se računa na subvenciju od 5.000 evra u dinarskoj protivvrednosti.

Novina u Uredbi je da je za ovu godinu, za razliku od prethodnih, pripisano subvencionisanje nabavke isključivo električnih automobila.

Podsetimo, za ovu godinu za kupovinu vozila na električni pogon planirano je izdvajanje 1,45 miliona evra, što je 170 miliona dinara, dok je prošle godine taj iznos bio 2,5 miliona evra, odnosno 294 miliona dinara. Subvenciju mogu da dobiju građani, preduzetnici i kompanije.

Šta treba da uradite da biste kupili električni automobil?

Do subvencije za kupovinu vozila treba da znate šest koraka.

Kako navode u Ministarstvu za zaštitu životne sredine, prvi korak je podnošenje zahteva na adresu ovog ministarstva. Zahtev se podnosi lično na pisarnici, ili poštom, a važno je da naznaka bude "Zahtev za subvencionisanje električnog automobila".

Sledeći korak nije na vama, već na Ministarstvu. Kada predsate dokumentaciju, njihove službe u drugom koraku formiraju predmet koji ide na komisiju.

Ukoliko je dokumentacija kompletna, pristupa se izradi rešenja o dodeli subvencije, i to je treći korak. Podnosilac će biti pozvan da preuzme rešenje.

U četvrtom koraku, rešenje se predaje prodavcu vozila ili lizing kući.

Peti i šesti korak na sajtu Ministarstva za zaštitu životne sredine odnosi se na dokumentaciju koja vam je neophodna. Preko lizinga je potrebno doneti tri dokumenta:

  • Ugovor o finansijskom lizingu (original)
  • Dokaz o prenosu sredstava (izvod iz banke sa pečatom i pozivom)
  • Potvrda da plaćena suma čini više od 15 odsto vrednosti vozila.

Kada kupujete preko auto-kuće, potrebno je dostaviti: 

  • Predračun i avansni račun
  • Dokaz o prenosu sredstava (izvod iz banke sa potpisom i pečatom)
  • Ugovor o kupoprodaji vozila

Zanimljiva informacija u vezi sa električnim automobilima koja će možda ipak prevagnuti u korist kupovine jeste da je ovaj tip vozila nastao još pre nego što su nastali automobili na pogonsko gorivo. Prvi takav automobil konstruiran je još davne 1898. godine, a njegov tvorac bio je otac danas popularnog sportskog automobila Ferdinand Porše. Ovo vozilo i dan danas još uvek postoji i radi. 

Koliko ima električnih vozila?

Podrška za kupovinu električnih vozila je mera podsticaja koja postoji u mnogim državama kako bi se smanjio broj vozila koja kao pogonsko gorivo koriste fosilno gorivo i to je, bez sumnje, uticalo na to da ovih vozila ima sve više. U Evropi je, procentualno, najviše električnih automobila u Norveškoj − više od 15 odsto od ukupnog broja vozila, u Holandiji, Danskoj, Švedskoj, Islandu − oko dva odsto, a u Nemačkoj 1,3 odsto.

I u Srbiji je sve više ovakvih vozila pa je sada nešto više od 2.100 električnih i oko 17.000 hibridnih. 2020. godine uz korišćenje državnih subvencija kupljeno je 112 električnih i hibridnih vozila, 2021. godine 446, a 2022. godine − 625 vozila.

Šta je uopšte električni automobil?

Ova vozila pokreće elektromotor, koji strujom napaja i pokreće baterija, a ona može da se puni iz spoljnog izvora. Mogu biti potpuno električna ili hibridna - vozila koja pored elektromotora punjenog preko baterije, imaju mogućnost korišćenja i unutrašnjeg sagorevanja goriva.

Za razliku od električnih, konvencionalni automobili funkcionišu isključivo pomoću motora sa unutrašnjim sagorevanjem na benzin, dizel, gas i druga goriva.

Električna vozila ne emituju štetne gasove poput ugljen-dioksida, jer nema sagorevanja ovih energenta.

Zato potpuno električni automobili nemaju neke delove klasičnih, poput rezervoara za gorivo ili auspuh.

(JA/EUpravo zato)