Evropski parlament i Savet postigli su preliminarni dogovor o modernizaciji pravila koja štite putnike u paket aranžmanima.
Promene dolaze kao direktan odgovor na probleme koji su izbili tokom pandemije kovida-19 i na slučajeve bankrota velikih turističkih organizatora, a cilj je da se obezbedi veći obim prava putnika i brža zaštita potrošača.
Jasnije određeno šta je "paket aranžman"
Nova pravila uvode jednostavniju i precizniju definiciju paket aranžmana. Kategorija "povezanih putnih aranžmana", koja je do sada stvarala konfuziju, biće ukinuta, a ostaje jedan jedinstveni skup kriterijuma.
Posebno se uređuju situacije u kojima organizator putovanja poziva klijenta da rezerviše dodatne usluge, ako one ne čine paket, putnik mora biti jasno obavešten.
Onlajn kupovine se takođe strože regulišu: ukoliko prvi trgovac, tokom procesa rezervacije, prosledi lične podatke putnika drugom i ugovor se sklopi u roku od 24 sata, smatraće se da je putnik kupio paket aranžman.
Vaučeri pod strožim pravilima
Direktiva uvodi i nova, detaljna pravila o vaučerima, koji su masovno korišćeni tokom pandemijskih otkazivanja putovanja, navodi se u saopštenju Evropske komisije.
Putnici zadržavaju pravo da ih odbiju i zatraže povraćaj novca u roku od 14 dana. Vaučeri važe najviše godinu dana i, po isteku, moraju automatski biti refundirani u celosti ili za neiskorišćeni deo, bez potrebe da putnik podnese zahtev.
Vlasnici vaučera moći će slobodno da biraju uslugu na koju će ih iskoristiti, u celosti ili delovima, a vaučeri će morati da budu pokriveni garancijama u slučaju insolventnosti organizatora.
Otkazivanje putovanja i pravo na povraćaj
Ako organizator putovanja bankrotira, putnici bi trebalo da dobiju povraćaj novca iz garancijskih fondova u roku od šest meseci, uz mogućnost produženja roka na devet meseci u vanrednim situacijama.
U slučajevima neizbežnih i vanrednih okolnosti, bilo na destinaciji, mestu polaska ili na samom putovanju, putnici imaju pravo da otkažu aranžman bez naknade i dobiju puni povraćaj.
Zvanične preporuke o putovanju biće važan faktor u proceni, ali samo upozorenje neće automatski biti dovoljno za refundaciju, budući da države EU nisu usaglašene u izdavanju takvih upozorenja.
Putnici koji su u trenutku rezervacije bili upozoreni na rizik, a ipak odlučili da putuju, neće moći da traže otkazivanje bez plaćanja naknade.
Novi mehanizam za žalbe, ali bez jedinstvenih kazni
Dogovor predviđa i obavezno uvođenje jasnog sistema za podnošenje žalbi. Organizatori putovanja moraće da potvrde prijem žalbe u roku od sedam dana i da dostave obrazloženi odgovor u roku od 60 dana.
Međutim, kazne za kršenje pravila neće biti harmonizovane na nivou EU, a države članice i dalje mogu same da ograniče visinu avansnih uplata ako to žele.
Izvestilac Evropskog parlamenta Aleks Agius Saliba ocenio je postignuti dogovor kao značajan korak napred u jačanju prava putnika.
Naglasio je da novi mehanizmi garantuju transparentnu, pravovremenu obradu žalbi, dobrovoljnost vaučera i jaču zaštitu u slučaju insolventnosti organizatora.
(EUpravo zato.rs)