Električna vozila na baterije (BEV) proizvedena u Kini uskoro će biti predmet uvoznih tarifa kada dođu na tržište Evropske unije bez granica, gde je potražnja za ovim ekološki prihvatljivim proizvodima porasla poslednjih godina.
Evropska komisija objavila je danas prvu privremenu odluku u okviru svoje istrage protiv subvencija za BEV vozila sastavljena u Kini, podeljena po brendovima:
- BID: 17,4%
- Geeli: 20%
- SAIC: 38,1%
- Drugi proizvođači BEV u Kini koji su sarađivali u istrazi, ali nisu pojedinačno uzorkovani: 21%
- Ostali proizvođači BEV u Kini koji nisu sarađivali: 38,1%
Mere će biti uvedene početkom jula ako Kina ne ponudi ubedljiva rešenja za ispravljanje svoje dugogodišnje nepoštene trgovinske prakse.
Brisel je duboko zabrinut da će, zbog velikodušnih subvencija od strane Pekinga, evropske firme biti nesposobne da se takmiče sa kineskim proizvođačima i da će na kraju biti potisnute iz sve unosnijeg sektora, kao što se desilo sa solarnim panelima.
Prodaja BEV-a proizvedenih u Kini brzo je rasla: sa 57.000 novih jedinica prodatih 2020. na više od 437.000 u 2023, prema Eurostatu, uključujući modele zapadnih firmi poput BMV-a, Renoa i Tesle.
U istom periodu, vrednost ovih transakcija porasla je sa 631 milion evra na 9,66 milijardi evra.
Studija kompanije Transport and Environment ukazuje da je tržišni udeo kineskih brendova na tržištu BEV u EU porastao sa 0,4% u 2019. na 7,9% u 2023. i mogao bi da skoči preko 20% do 2027. ako se trend nastavi nesmanjenim.
Komisija je već utvrdila postojanje višestruke državne pomoći u Kini, koja ima oblik grantova, jeftinih zajmova, kredita uz podršku države, poreskih olakšica, oslobađanja od PDV-a i sniženih cena roba i usluga, između ostalog.
Poenta istrage, koja je zvanično pokrenuta u oktobru nakon obraćanja Ursule fon der Lajen o stanju Unije, jeste da se utvrdi da li bi ova pomoć mogla, nekada u budućnosti, da nanese "povredu" industriji EU. Drugim rečima, neodrživi gubici obima prodaje, profitne marže i tržišnog udela.
Privremena odluka objavljena u sredu ukazuje na to da Komisija veruje da je pretnja stvarna i da su potrebne radikalne mere da se spreči najgore.
Ovaj potez će sasvim sigurno izazvati bes Pekinga. Zemlja je saopštila da neće „sedeti zavalivši se i gledati" kako se uvode nameti, upirući prstom u poljoprivredu i sektor vazduhoplovstva EU kao mete za sva pitanja.
Švedska, Mađarska i Nemačka ne odobravaju tu odluku, strahujući da bi to moglo da dovede do skupog trgovinskog rata sa Pekingom, prenosi Teletrejder.
Međutim, lobiranje vlade nemačkog kancelara Olafa Šolca nije dalo rezultate, kaže za FT osoba upućena u stvar, koja je takođe rekla da očekivalo se da će komisija povećati svoje tarife.
Očekuje se da će zemlje članice glasati o tarifama do 2. novembra.
(M.A./EUpravo zato/eKapija/Euronews.com)