Evropska unija razmatra uvođenje novih pravila koja bi mogla znatno da otežaju život vlasnicima starijih automobila. Na stolu su predlozi za izuzetno osetljive testove koje mogu proći samo noviji automobili. Prema pisanju nemačkog lista "Bild", Evropska komisija trenutno revidira propise o bezbednosti i ispravnosti vozila, a na meti su milioni automobila koji ne ispunjavaju najnovije standarde.

Ovo su tri ključne promene koje bi mogle da zakomplikuju situaciju vozačima, uz komentare nemačkog automobilskog kluba ADAC i udruženja za tehničke preglede TUV.

Najveća pretnja vlasnicima je potencijalno pooštravanje standarda za tehničke preglede. Prema planu Evropske komisije, trenutni standardi za merenje emisije izduvnih gasova i čestica primenjivali bi se i na starija vozila. Ovo bi se odnosilo na automobile sa bivšim standardima Euro 5b (registrovani pre 2013.) i Euro 6c (registrovani pre septembra 2018.). Prema proračunima udruženja TUV, ovo bi obuhvatilo oko 16 miliona putničkih automobila samo u Nemačkoj.

Hoće li predlog proći? Trenutno postoji velika neizvesnost oko toga da li se tehničke granične vrednosti uopšte mogu primeniti na starija vozila i da li stanice za tehnički pregled imaju potrebnu opremu. Naknadna primena novih standarda na vozila koja su homologovana po starim pravilima mogla bi biti pravno veoma upitna. Verovatnoća usvajanja je teško proceniti.

Evropska komisija smatra da starija vozila doprinose većem broju saobraćajnih nezgoda, smrtnih slučajeva i povreda. Predlog je da putnički automobili i laka komercijalna vozila starija od deset godina moraju da se podvrgavaju tehničkim pregledima svake godine, umesto svake dve godine.

Kakve su šanse za usvajanje?

Postoji značajan otpor ovim planovima. Čak se i automobilska udruženja i serviseri u Nemačkoj, kao i uticajni automobilski klub ADAC, protive njima.

Oni smatraju da trenutni intervali tehničkih pregleda (u većini zemalja EU svake dve godine za starija vozila) uglavnom otkrivaju sve nedostatke relevantne za bezbednost. Takođe nedostaju dokazi da bi češći pregledi značajno poboljšali bezbednost na putevima. Verovatnoća usvajanja je, kao i kod prethodnog predloga, neizvesna. Međutim, jasno je da se vlasnici starijih automobila u Evropskoj uniji suočavaju sa potencijalnim novim troškovima i obavezama. Buduće odluke Evropske komisije i nacionalnih vlasti odrediće sudbinu miliona vozila na evropskim putevima.

(EUpravo zato/Poslovni)