Španska agencija za zaštitu konkurencije (CNMC) saopštila je da je izrekla rekordnu kaznu od 413 miliona evra platformi za rezervisanje smeštaja Bukingu zbog "zloupotrebe dominantnog položaja" tokom poslednjih pet godina.

"Ove prakse su uticale na hotele koji se nalaze u Španiji i druge onlajn turističke agencije koje su na neki način konkurencija Bukingu. Uslovi koje ima popularna platforma stvaraju nepravednu ravnotežu u komercijalnim odnosima sa hotelima koji se nalaze u Španiji", navodi se u saopštenju španskog regulatrora CNMC.

CNMC je objasnio da platforma za rezervacije zabranjuje hotelima da nude niže cene na sopstvenim sajtovima nego na Booking.com, dok jednostrano nameće popuste na cene hotelskih soba bez konsultacija sa hotelima.

Ovo je najveća kazna koju je ikada izrekao španski regulator CNMC, rekla je portparolka vlasti.

CNMC je saopštio da je tržišni udeo Bukinga u Španiji, drugoj najposećenijoj zemlji na svetu posle Francuske, tokom perioda koji je pod istragom bio između 70 i 90 odsto.

Američka kompanija sa velikim tržišnim udelom u Evropi

Buking, čija matična kompanija ima sedište u Sjedinjenim Američkim Državama, je dominantan igrač sa tržišnim udelom u Evropi od više od 60 odsto.

Evropska unija je u maju dodala platformu na svoju listu digitalnih kompanija dovoljno velikih da potpadnu pod oštrija pravila konkurencije, dajući kompaniji šest meseci da se pripremi za usklađenost sa nedavmo uspostavljenim Zakonom o digitalnim tržištima (DMA).

Pravila imaju cilj da izjednače uslove na digitalnom tržištu, osiguravajući korisnicima iz EU više mogućnosti pri izboru određenog proizvoda ili usluga, u ovom slučaju smeštajnih kapaciteta.

Brisel je rekao da bi stroža regulacija Bukinga značila da će turisti "početi da imaju veći izbor", a hoteli "imati više poslovnih mogućnosti".

I Mađarska kažnjavala

Mađarski nadzor nad konkurencijom ranije ovog meseca izrekao je drugu kaznu istoj platformi jer nije prekinuo svoje "nepoštene" poslovne prakse, uključujući psihološki pritisak na klijente.

U 2020. godini, mađarska uprava za zaštitu konkurencije (GVH) je kaznila kompaniju sa 2,5 milijardi forinti (sedam miliona dolara) zbog agresivne taktike prodaje.

A 15. jula vlasti su izrekle platformi dodatnu kaznu od 382,5 miliona forinti nakon što je naknadna istraga pokazala da je kompanija nastavila sa svojim nepoštenim postupcima.

(JA/EUpravo zato)