Dok u Sjedinjenim Američkim Državama postoje samo tri glavne tradicionalne avio-kompanije, evropski sistem funkcioniše sasvim drugačije. Dok Delta erlajns, Junajted erlajns i Ameriken erlajns dominiraju američkim nebom po broju sedišta i letova, Evropa ima više od deset velikih nacionalnih avio-kompanija. Međutim, to ne znači da samo nekoliko kompanija ne drži konce u svojim rukama.
Za razliku od američkih giganata, koji su rezultat velikih spajanja, evropske avio-kompanije su prošle kroz relativno mali broj akvizicija koje su promenile njihove brendove. Umesto toga, korporativni konglomerati kupuju više avio-kompanija i nastavljaju da ih vode pod njihovim postojećim imenima, postižući operativne sinergije bez narušavanja prepoznatljivosti brenda kod putnika.
Ekonomska neizvesnost pogađa avio-industriju
Kao i u Americi, evropski sektor komercijalne avijacije suočava se sa velikom neizvesnošću, posebno zbog mogućeg trgovinskog rata koji bi mogao da izazove recesiju. Ovo je posebno problematično za finansijski stabilne avio-kompanije koje su sada prinuđene da prognoziraju stagnaciju ili minimalan rast tokom naredne godine.
Potencijalna recesija ima dva direktna uticaja: kompanije smanjuju troškove, smanjujući poslovna putovanja, dok obični građani manje troše na odmore, posebno na skuplje, "premijum" pakete. Avio-kompanije poput Er Fransa i Britiš Ervejza trpe direktne posledice takvih trendova.
Tri velika konglomerata vladaju evropskim nebom
U Evropskoj uniji, gde se zaštita konkurencije strogo sprovodi, formirala su se tri dominantna vazduhoplovna konglomerata:
Lufthanza grupa – Najveći igrač, sa bazama u Frankfurtu i Minhenu. Nakon preuzimanja italijanske kompanije ITA Airways i manjinskog udela u airBaltic-u, ovaj konglomerat širi svoj uticaj na južnu Evropu. Većina njihovih avio-kompanija su članice Star Alijanse.
Er Frans-KLM – Ovaj savez ujedinjuje dve velike evropske kompanije koje su članice SkyTeam alijanse i ima brojne podružnice širom sveta.
International Erlajns Grup (IAG) – Verovatno najraznovrsniji konglomerat, obuhvata Britiš Ervejz, Iberiju, Er Lingus, kao i niskotarifne prevoznike Vueling i LEVEL.
Ko je najbolji u upravljanju krizom?
Avio-kompanije su pod intenzivnim pritiskom investitora da održe profitabilnost uprkos izazovima. U vremenima krize, samo najotporniji uspevaju da prežive i izađu jači. Zato je važno analizirati kako se svaki od ova tri velika konglomerata nosi sa produženim periodom finansijskih problema.
Prvi pokazatelj koji treba pogledati je finansijski učinak. Iako same brojke ne govore celu priču, pokazatelj poverenja investitora – cena akcija – daje dobru sliku.
Ko najviše gubi?
Od januara 2025. godine, kada je Donald Tramp ponovo preuzeo dužnost predsednika SAD, IAG je pokazao najslabije performanse na berzi. Lufthanza i Er Frans-KLM beleže padove slične evropskim indeksima, ali je IAG znatno ispod proseka. Iako je početkom marta došlo do rasta poverenja u evropske akcije, taj optimizam nije dugo trajao.
Evropsko nebo može izgledati raznoliko, ali iza kulisa njime upravljaju tri glavna igrača. Koji od njih će preživeti ekonomski pritisak i izaći jači? To ostaje da se vidi – ali trenutno se čini da je Lufthanza grupa najstabilniji igrač, dok IAG mora ozbiljno da preispita svoju strategiju.
(EUpravo zato/Investitor)