Evropski železnički transport beleži istorijski rast. Prema podacima Eurostata, putnici u EU su u 2024. prešli ukupno 443 milijarde kilometara vozom, što predstavlja porast od 5,8 posto u odnosu na prethodnu godinu i novi rekord od kada se prate statistike.
U proseku, svaki građanin EU putovao je vozom više od 15 puta tokom godine, dok je teretni transport ostao stabilan, uz blagi pad od 0,8 posto u ukupnim tonama prevezenim po kilometru.
Dominacija u evropskom železničkom saobraćaju i dalje pripada Nemačkoj, koja raspolaže najdužom železnicom u Uniji, preko 38.000 kilometara.
Ova infrastruktura omogućava efikasno upravljanje protokom putnika i tereta, što drugim državama članicama često predstavlja izazov. U 2024. Nemci su prešli oko 107,5 milijardi kilometara, što blago nadmašuje Francusku (107,3 milijarde), dok Italija zauzima treće mesto sa 55,8 milijardi pređenih kilometara, prenosi portal EUnews.
Međutim, kada se broj putovanja posmatra po stanovniku, situacija je drugačija. Male države sa razvijenim javnim prevozom, poput Luksemburga (32,8 putovanja po stanovniku) i Danske (31 putovanje po stanovniku), prednjače u intenzitetu korišćenja železnice. Italija beleži stabilan prosek od oko 14 putovanja po stanovniku godišnje.
Regionalne razlike i izazovi
Gustina železnica i učestalost putovanja variraju širom Evrope. U zemljama sa slabijom železničkom mrežom, poput Grčke, građani u proseku ostvaruju samo jedno putovanje godišnje, dok su kilometri železnice mali, svega 14 km na 1.000 kvadratnih kilometara.
Među zemljama kandidatima za članstvo u EU, situacija takođe nije ohrabrujuća, ali su Srbija i Crna Gora zabeležile blagi rast u korišćenju železnice.
Statistika pokazuje da voz i dalje ostaje ključni oblik transporta u Evropi, i da je njegova važnost posebno izražena u državama sa razvijenom infrastrukturom i visokim standardom javnog prevoza.
Porast od 5,8 posto u jednoj godini potvrđuje trend jačanja železničkog transporta i naglašava potrebu za daljim ulaganjima u infrastrukturu, kako bi se putnički i teretni saobraćaj dodatno unapredili i približili ciljevima zelene i održive mobilnosti u Evropi.
(EUpravo zato.rs)