Prošle godine u Evropskoj uniji vozom je prevezeno ukupno 443 milijarde putničkih kilometara, što predstavlja rast od 5,8 odsto u odnosu na 2023. i najviši nivo zabeležen od početka praćenja podataka 2004. godine, pokazuje izveštaj evropskog zavoda za statistiku Eurostat.

Slovenija se istakla kao jedna od zemalja s najbržim rastom železničkog putničkog prevoza, broj pređenih putničkih kilometara u toj zemlji porastao je za gotovo petinu (19,5%).

Rast broja putničkih kilometara zabeležen je u gotovo svim državama članicama EU, osim u Holandiji, Bugarskoj, Estoniji i Rumuniji. Najveći skok imala je Mađarska, gde je prevoz putnika povećan za 44,2 odsto, što se pripisuje uvođenju pojednostavljenog tarifnog sistema, popusta i besplatnih karata za određene kategorije građana.

Pored Slovenije, značajan rast registrovan je i u Letoniji (+14,1%), Litvaniji i Portugalu (po +12,8%), Irskoj (+11,2%), Poljskoj (+10,2%) i Luksemburgu (+10%).

Od zemalja van EU, Norveška i Švajcarska su ostvarile impresivan rast železničkog putničkog saobraćaja - 25,9% i 18,5% - dok je i Srbija, kao zemlja kandidat za članstvo u EU, zabeležila porast od 10,8%.

Nasuprot tome, Bosna i Hercegovina i Severna Makedonija imale su pad od 10,0%, odnosno 18,3%.

U apsolutnim vrednostima, najviše putničkih kilometara ostvarile su nemačke (107,6 milijardi) i francuske (107,3 milijarde) železnice.

Kada se posmatra odnos broja putnika i stanovništva,Luksemburg prednjači sa indeksom 32,8, što znači da njegovi stanovnici u proseku najviše koriste voz u odnosu na broj stanovnika.

Slede Danska (31,0) i Nemačka (30,0), dok su najniže vrednosti zabeležene u Grčkoj i Litvaniji (po 1,5) te u Bugarskoj i Rumuniji (po 3,6).

Za razliku od putničkog, železnički teretni saobraćaj u EU je blago opao.

Nakon što je 2023. dostigao 378 milijardi tona-kilometara, prošle godine je pao na 375 milijardi tona-kilometara, navodi Eurostat.

(M.A./EUpravo zato/biznis.rs)