Cena avionskih karata iz Francuske poskupeće sledećeg meseca kada vlada više nego udvostruči "solidarni porez" na letove. Francuska vlada tvrdi da su povećanja pravedna iz ekoloških i fiskalnih razloga, ali kritičari upozoravaju da će to smanjiti globalnu konkurentnost zemlje.

Očekuje se da će aviokompanije preneti trošak na putnike, ali Air France procenjuje da će ga ovo povećanje koštati oko 100 miliona evra u trenutku kada se još oporavlja od gubitaka zbog pandemije. Irska avio-kompanija Rajaner je zapretila smanjenjem broja letova ka i iz Francuske.

Mera je deo budžetskog plana za 2025. kojim se pokušava smanjiti rastući deficit, a premijer Fransoa Bairu je usvojio bez glasanja u parlamentu.

Porez na ekonomsku klasu za kratke letove unutar Francuske i Evrope porašće sa 2,63 na 7,40 evra, dok će za srednje duge letove biti 15 evra, a za interkontinentalne letove preko 5.500 km – 40 evra. Taksa na biznis i prvu klasu povećava se na 30 evra za kratke letove, 80 evra za srednje i 120 evra za duge letove, dok će vlasnici privatnih aviona plaćati od 220 do 2.100 evra. Letovi za Korziku i francuske prekomorske teritorije biće izuzeti od povećanja poreza.

"Mera fiskaln i ekološke pravde"

Prihodi od "solidarnog poreza na avio-karte", poznatog i kao Širakov porez jer ga je uveo bivši predsednik 2006. za finansiranje međunarodne pomoći, više nego će se udvostručiti na skoro milijardu evra godišnje.

Ministarka za javne finansije Ameli de Monšalan izjavila je: "Ovo je mera fiskalne i ekološke pravde. Dvadeset odsto najbogatijih ljudi odgovorno je za više od polovine novca potrošenog na avio-putovanja."

Generalni direktor Air France-KLM-a, Benžamen Smit, kritikovao je odluku kao "neodgovornu" i nazvao je "porezom na pristup Francuskoj". On je istakao da je Francuska već zemlja s najvišim porezima na avio-saobraćaj u Evropi i da već 20 godina gubi 1-2% tržišta godišnje u korist stranih aviokompanija.

Izvršni direktor Rajanera, Majkl O’Liri, zapretio je smanjenjem kapaciteta svoje kompanije u Francuskoj ako porez poraste. Na konferenciji za novinare rekao je: "Francuska je već visoko oporezovana zemlja, a ako dodatno poveća poreze, verovatno ćemo smanjiti broj letova. Francuska ide protiv trenda – Evropa neće postati efikasnija i konkurentnija preoporezivanjem avionskih karata".

(EUpravo zato)