Prema podacima Evropskog udruženja proizvođača automobila (ACEA), Grčka ima najstariji vozni park u Evropskoj uniji, sa prosečnom starošću automobila od 17,3 godine, dok Estonija sledi sa prosekom od 16,6 godina.

Na drugoj strani spektra, Luksemburg i Danska imaju najmlađe vozne parkove, sa prosečnom starošću automobila od 7,9 i 8,9 godina.

Ako pogledamo države u regionu, prosečne starosti vozila su sledeće: Slovenija 11,2 godine, Hrvatska 13,3 godine, Mađarska 14,6 godina, Rumunija 14,9 godina...

Što se naše zemlje tiče, sajt Polovni automobili navodi da je prosečna starost automobila na putevima Srbije 17 godina, što znači da smo otprilike na nivou EU zemalja sa najstarijim voznim parkom.

Programi za kupovinu novih automobila

Kada su u pitanju podaci Eurostata, udeo “najmlađih” putničkih automobila se delimično poklapa sa podacima ACEA (manje od dve godine), dok postoji razlika kod nastarijih automobila.

Najmlađi automobile se voze u Luksemburgu (18,9 odsto), Nemačkoj (14,8 odsto), Švedskoj (14,2 odsto), Belgiji (13,7 odsto), Irskoj (12,8 odsto), Austriji (12,6 odsto) i Holandiji (12,2 odsto).

Nasuprot tome, nekoliko zemalja EU je prijavilo veliki udeo “starih“ putničkih automobila (20 godina ili više) u 2023. Zemlje EU sa najvećim udelom bile su Rumunija (33,2 odsto), Finska i Estonija (obe 32,3 odsto), Poljska (29,9 odsto), Portugal (27,2 odsto), Malta (26,4 odsto) i Litvanija (25,9 odsto).

Poslednjih godina, nekoliko zemalja nudi programe koji podržavaju kupovinu novih automobila sa niskim emisijama štetnih gasova, dok stare automobile vlasnika prestaju da podstiču. Opšti cilj ovih programa je obnova putničkog voznog parka automobilima sa nižim emisijama štetnih gasova, uz istovremeno stimulisanje privrede. Ovi programi su imali izvestan uticaj na starosnu strukturu putničkih automobila u pojedinim zemljama, navodi Eurostat.

(EUpravo zato)