Devet od deset novih automobila prodatih u Norveškoj prošle godine pokretale su isključivo baterije, pokazali su podaci o registraciji, čime je ova zemlja na korak bliže svom cilju da od 2025. na putevima budu samo električni automobili.
Potpuno električni automobili činili su 88,9 odsto novih prodatih vozila u 2024. godini, u poređenju sa 82,4 odsto u 2023, prema podacima Norveške federacije za puteve (OFV).
Najprodavaniji brendovi bili su Tesla, zatim Volkswagen i Toyota, dok su kineski električni automobili sada činili gotovo 10 odsto novih prodaja.
"Norveška će biti prva zemlja na svetu koja će praktično izbaciti automobile sa benzinskim i dizel motorima sa tržišta novih vozila", izjavila je Kristina Bu, predsednica Norveškog udruženja za električna vozila.
Električna vozila su bila oslobođena poreza
Naftom bogata Norveška kažnjava benzinske i dizel automobile visokim porezima, dok električna vozila oslobađa carinskih i poreza na dodatu vrednost kako bi ih učinila privlačnijim, iako su neki nameti ponovo uvedeni 2023.
Politika je bila uspešna jer je dosledno primenjivana tokom vremena, bez obzira na političke promene, kažu stručnjaci.
"Vrlo često vidimo u drugim zemljama da neko uvede poreske olakšice ili izuzetke, pa ih zatim povuče", rekla je Bu.
Pomaže i činjenica da Norveška nema jak lobi proizvođača automobila.
"Mi nismo zemlja koja proizvodi automobile... Tako da je visoko oporezivanje automobila u prošlosti bilo jednostavno", rekao je Ulf Tore Hekneby, direktor najvećeg norveškog uvoznika automobila, Harald A. Moeller.
Bu je istakla da su podsticaji, umesto zabrane benzinskih i dizel automobila, bili ključni. "To bi ljude naljutilo. Ljudi ne vole da im se govori šta da rade," rekla je.
Lekcija za EU
Evropska unija odlučila je da zabrani prodaju automobila koji emituju ugljen-dioksid do 2035, ali bi mogla dozvoliti prodaju automobila koji koriste goriva proizvedena od uhvaćenog CO2.
Norveška politika dovela je do toga da su potpuno električni automobili prošle godine prestigli čiste benzince na norveškim putevima. Oni su činili više od 28 odsto svih vozila u upotrebi u ovoj nordijskoj zemlji do decembra, prema podacima Norveške uprave za puteve.
"To je velika lekcija: sastavite širok paket podsticaja i učinite ga predvidivim na duge staze", rekla je Cecilie Knibe Kroglund, zamenica ministra saobraćaja.
Iako su gotovo svi novi kupci automobila u Norveškoj prešli na električne modele, neki i dalje ostaju pri motorima s unutrašnjim sagorevanjem.
"Glavni kupci vozila s unutrašnjim sagorevanjem u Norveškoj su kompanije za iznajmljivanje, jer mnogi turisti nisu upoznati s električnim automobilima", rekao je Hekneby.
Isto stanica za punjenje koliko i benzinskih pumpi
Ipak, rastući udeo električnih automobila na norveškim putevima znači da i drugi sektori moraju da se prilagode. Na benzinskim stanicama sve više pumpi za gorivo zamenjuje se brzim punjačima za električna vozila.
"U naredne tri godine imaćemo barem onoliko stanica za punjenje koliko imamo pumpi za gorivo," rekao je Anders Kleve Svela, viši menadžer kompanije Circle K, najvećeg norveškog maloprodajnog lanca za gorivo.
"Za samo nekoliko godina više od 50 odsto svih automobila u Norveškoj biće električni... Moramo povećati kapacitet infrastrukture za punjenje u skladu s tim," dodao je.
Za vozače, prelazak na električne automobile znači da punjenje vozila zimi može trajati malo duže zbog hladnog vremena.
"Ponekad mi nedostaje da mogu samo da napunim rezervoar i odvezem se za pet minuta". rekla je Desire Andresen (28), negovateljica, dok je punila svoj automobil na stanici izvan Osla.
"Ali, osećam se bolje s električnim automobilom... Bolje je za životnu sredinu, a dizel automobili proizvode toliko neprijatnih mirisa".
(EUpravo zato/Euractiv)