Evropski parlament je podržao nova pravila EU o vozačkim dozvolama, koja bi sada trebalo da važe 15 godina, dok bi za vozače početnike bio uveden dvogodišnji probni period sa strožim pravilima i sankcijama.
Nova pravila imaju cilj da povećaju bezbednost na putevima i smanjenje broja saobraćajnih nesreća, koje godišnje odnose skoro 20.000 života, saopštio je Evropski parlament (EP).
Vozačke dozvole sada moraju da uključuju i testove o poznavanju mrtvih uglova, sistema pomoći u vožnji, bezbednog otvaranja vrata i opasnosti korišćenja mobilnog telefona tokom vožnje. Zahvaljujući zahtevima poslanika Evropskog parlamenta, obuka i testiranje će staviti veći naglasak na svest o rizicima za pešake, decu, bicikliste i druge ranjive učesnike u saobraćaju, kaže EP.
Vozačke dozvole za automobile i motocikle trebalo bi da važe 15 godina, ali države članice imaju mogućnost da smanje rok važenja na 10 godina ako dozvola služi i kao lični dokument. Dozvole za kamione i autobuse važiće pet godina. Države članice mogu skratiti rok važenja za vozače starije od 65 godina kako bi zahtevale češće lekarske preglede ili kurseve osvežavanja znanja. Prilikom prvog izdavanja ili obnavljanja, vozači treba da prođu lekarski pregled, uključujući pregled vida i kardiovaskularni pregled. Države članice imaju mogućnost da zahtevaju od vozača automobila i motocikala da popune obrazac za samoprocenu umesto lekarskog pregleda ili da uspostave nacionalni sistem za procenu sposobnosti za vožnju.
Stroža pravila za neiskusne vozače
Po prvi put, pravila EU utvrđuju probni period od najmanje dve godine za neiskusne vozače. Oni će se takođe suočiti sa strožim pravilima i sankcijama za vožnju pod dejstvom alkohola i nekorišćenje sigurnosnih pojaseva ili dečjih sedišta.
Pored toga, sedamnaestogodišnjaci će moći da dobiju vozačku dozvolu za automobil (kategorija B), ali će morati da budu u pratnji iskusnog vozača dok ne napune 18 godina. Da bi se ublažio nedostatak profesionalnih vozača, nova pravila dozvoljavaju osamnaestogodišnjacima da dobiju dozvolu za vožnju kamiona (kategorija C), a dvadesetjednogodišnjacima da dobiju dozvolu za vožnju autobusa (kategorija D), pod uslovom da poseduju sertifikat o stručnoj osposobljenosti. U suprotnom, minimalna starost za takve dozvole je 21, odnosno 24 godine.
Razmena informacija između država članica o oduzimanju vozačkih dozvola
Da bi se sprečilo izbegavanje kazni izrečenih u inostranstvu, informacije o oduzimanju, povlačenju ili ograničenju vozačke dozvole biće prosleđene državi članici koja je izdala dozvolu radi prekograničnog sprovođenja kazni.
Nacionalne vlasti će morati da se međusobno obaveštavaju bez nepotrebnog odlaganja o zabranama vožnje izrečenim za najteže saobraćajne prekršaje, uključujući vožnju pod uticajem alkohola ili droga, učešće u smrtonosnoj nesreći i prekomernu brzinu (npr. vožnja 50 km/h preko ograničenja).
Digitalna vozačka dozvola
Nova pravila predviđaju da će digitalna vozačka dozvola, dostupna na mobilnom telefonu, postepeno postati glavni format za vozačke dozvole u EU. Međutim, poslanici Evropskog parlamenta su obezbedili pravo građanima da zatraže fizičku dozvolu ako to žele, koja će biti izdata bez nepotrebnog odlaganja, po pravilu u roku od tri nedelje.
Nova pravila će stupiti na snagu 20 dana nakon objavljivanja u Službenom listu Evropske unije. Države članice će imati tri godine da ih transponuju u nacionalno zakonodavstvo i dodatnu godinu da se pripreme za njihovu implementaciju. Revidirana pravila EU o vozačkim dozvolama deo su paketa bezbednosti na putevima koji je Komisija predstavila u martu 2023. Njegov cilj je poboljšanje bezbednosti svih učesnika u saobraćaju i što veće približavanje nuli smrtnih slučajeva u saobraćaju do 2050. godine („vizija nula“), podseća EP.
(EUpravo zato/Poslovni)