U 2024. godini, drumski transport robe u Evropskoj uniji dostigao je više od 13,1 milijarde tona i 1.867 milijardi ton-kilometara (t-km), pokazuju najnoviji podaci Eurostata.
Najveći deo transporta robe odnosi se na proizvode hrane, pića i duvana, sa ukupno 312,2 milijarde tone po kilometru, dok je Nemačka zabeležila najveću količinu prevezene robe po tonama i bila polazna ili odredišna tačka za skoro polovinu od 20 najvećih međudržavnih tokova unutar Evropske unije.
Podaci pokazuju i razlike među zemljama članicama. Poljska je sa 19,7 posto udela potvrdila svoju poziciju jednog od ključnih centara drumskog transporta u Evropi, ispred Nemačke (15,0 posto) i Španije (14,5 posto). Istovremeno, u nekim zemljama, poput Bugarske i Portugala, zabeležen je pad ukupnog transporta, dok su druge, poput Slovačke i Latvije, zabeležile značajan rast.
Ovi trendovi osvetljavaju ne samo količine i tokove robe unutar EU, već i ključnu ulogu određenih zemalja u održavanju kontinuiteta snabdevanja i međunarodne trgovine, dok se istovremeno naglašava rast značaja Poljske kao regionalnog logističkog centra.
Razlike među zemljama EU
Razlike među zemljama članicama bile su značajne. Ukupan drumski transport smanjen je u 10 zemalja EU, pri čemu su najveći pad zabeležili Bugarska (-18,6 posto), Portugal (-14,0 posto) i Luksemburg (-8,6 posto). S druge strane, 15 zemalja EU zabeležilo je rast, najviše Slovačka (+15,9 posto), Letonija (+12,9 posto) i Češka (+8,5 posto). U Hrvatskoj je transport ostao stabilan u poslednje dve godine. Poljska je sa 19,7 posto udela u ukupnom transportu po t-km potvrdila svoju ključnu ulogu u evropskom drumskom transportu, ispred Nemačke (15,0 posto) i Španije (14,5 posto), navodi se u izveštaju Eurostata.
Najveći deo transporta robe po tonama činile su rudnička i mineralna roba (3.007 miliona tona), hrana, pića i duvan (1.590 miliona tona), ostali nemetali (1.562 miliona tona) i poljoprivredni, šumarski i ribarski proizvodi (1.287 miliona tona).
Najveći rast između 2023. i 2024. zabeležile su kategorije "ostala roba koja nije klasifikovana", "nerazvrstana roba" i "tekstil i tekstilni proizvodi".
S druge strane, najveći padovi zabeleženi su kod uglja i lignita (-44,8 posto), osnovnih metala (-8,1 posto) i nameštaja (-6,6 posto).
U 2024. Nemačka, Francuska, Španija, Poljska i Italija zajedno čine skoro dve trećine ukupnog transporta po tonama u EU.
Nemačka je polazna ili odredišna tačka za 22,5 posto ukupnog transporta, dok su Francuska i Španija zajedno činile još četvrtinu (12,6 posto i 12,1 posto). Međunarodni transport i dalje predvode Nemačka i Francuska, dok Holandija i Belgija, sa velikim lukama, beleže visoke tonnage za transport robe van zemlje.
Glavni partneri EU van Unije su Švajcarska, Norveška i Velika Britanija. Najveći tokovi u 2024. bili su: Švajcarska-Nemačka (18,3 posto van-EU tonaže), Norveška-Švedska (9,5 posto) i Švajcarska-Francuska (8,9 posto). Među 20 najvećih međudržavnih tokova unutar EU, Nemačka je bila polazna ili odredišna tačka za skoro polovinu.
Udeo nemačkih prevoznika bio je ispod 50 posto u svim tokovima, sa najvišim u odnosima Nemačka-Danska (45,0 posto) i Austrija-Nemačka (30,8 posto).
Udeo prevoznika iz drugih EU zemalja bio je značajan, posebno poljskih prevoznika, koji su dominirali u više tokova: 62,5 posto između Nemačke i Italije i 62,0 posto između Nemačke i Francuske. Ovi podaci potvrđuju ključnu ulogu Poljske kao regionalnog logističkog centra, dok Nemačka ostaje centralna tačka za transport robe unutar i van EU.
(EUpravo zato.rs)