Već godinama se priča da u Srbiji završavaju polovni automobili iz Zapadne Evrope i da se pretvaramo u deponiju ostarelih vozila.

Imajući u vidu da je prosečna starost automobila u EU 12 godina, a u Srbiji skoro 17,5 godina, to jeste tema za razmišljanje.

Koliko je star vozni park u Evropskoj uniji?

Prema dostupnim podacima iz 2022. godine, prosečna starost automobila u EU bila je 12,3 godine. Dve godine ranije ta brojka je bila 11,8 godina.

Dakle, vozni park generalno stari. Najstarije automobile 2020. imale su Litvanija (17,0) i Rumunija (16,9) , ali do 2022. situacija se osetno promenila, pa je Grčka pala na ubedljivo poslednje mesto sa prosečnom starošću od 17,3 godine.

Najnovije automobile i dalje ima Luksemburg, mada je prosečna starost sa 6,7 godina 2020. otišla na 7,9 godina 2022. godine, što nije zanemarljivo.

Od četiri najveća tržišta u EU, Italija ima najstariji vozni park (14 godina), a prati je i Španija (13,6).

Kamioni su širom Unije u proseku stari 14,2 godine, a u tome prednjači Grčka (22,7). Najnoviji kamioni se mogu naći u Austriji (6,6 godina) i u Danskoj (7,5 godina).

Kada je reč o autobusima u EU, prosečna starost im je 12,7 godina, a najstariji su u Rumuniji. Samo osam država EU poseduje autobuski vozni park koji je mlađi od 10 godina.

U skladu sa tim, ako pogledamo Češku, Poljsku, Slovačku, Mađarsku... ne zaostajemo mnogo. Takođe, pogledajmo i broj automobila starijih od 10 godina, uzimajući u obzir naravno i ukupan broj automobila, preneo je sajt Polovni automobili.

I ne smemo da zaboravimo da automobili na našim ulicama prolaze tehnički pregled, koji je danas veoma strog. Kada je u pitanju bezbednost – bahatost i kršenje saobraćajnih propisa glavni su uzroci stradanja u saobraćaju. Tvrdnje da su starija vozila automatski "opasnija" na putu nemaju utemeljenje u praksi. Statistika pokazuje da je tehnička neispravnost vozila izuzetno mali faktor kada su uzroci udesa u pitanju.

Kada je u pitanju ekologija, moglo bi mnogo da se postigne podsticanjem trošenja plina (TNG) i metana (KPG), što bi smanjilo uvoz starijih dizelaša.

Automobili na graničnom prelazu
MONDO/Stefan Stojanović 

Podmlađivanju voznog parka u Srbiji pomoglo bi i smanjenje troškova uvoza, ali to je komplikovanija priča.

Zabrana uvoza Euro 3 i Euro 4?

Bile su najavljivane subvencije za reciklažu starih dizelaša u zamenu za finansijsku pomoć pri kupovini Euro 6 automobila i to ne samo novih, nego i polovnih.

Iako se već duže priča o zabrani uvoza polovnih automobila Euro 3 i Euro 4 standarda, srpske vlasti još nisu donele takvu odluku.

Prema planovima bi i od 1. januara 2025. godine trebalo da bude zabranjen uvoz i Euro 5 polovnih automobila.

To znači da će od 2025. godine smeti da se uvoze samo polovni automobili koji ispunjavaju Euro 6 standard.

Ukoliko dođe do zabrane uvoza polovnjaka emisionih standarda Euro 3 i Euro 4, u Srbiju će moći da se uvoze automobili proizvedeni posle septembra 2009. godine.

(EUpravo Zato/Polovni automobili)