U svetu klasične muzike solisti se susreću sa problemom gde i kako mogu da pronađu orkestarsku pratnju koja ima je potrebna da se pripreme za nastup.
U tome je vremenom, razvoj tehnologija pružio neke mogućnosti, poput vežbanja uz nasnimljene audio snimke orkestara, ali se pokazalo da takve prakse nisu najbolje rešenje, jer su audio snimci "fiksirani" kada je reč o tempu.
U pop muzici je tempo stabilan od početka do kraja, dok u klasičnoj muzici svako izvođenje, podrazumeva različite varijacije tempa.
Tako je tridesetjednogodišnji Stefan Sretić, koji predaje na katedri za klavir na Fakultetu umetnosti u Nišu, našao rešenje.
Zajedno sa svojim kolegama i prijateljima, osmislio je model koji pokreće veštačka inteligencija kako bi omogućio solistima da vežbaju uz orkestarsku pratnju bilo kada i bilo gde.
Kako kaže, ideju je dobio na osnovu ličnog iskustva, ali i iskustva prijatelja Andrije, inače kreativnog direktora njihove firme, nakon što su u praksi uvideli da je organizovanje proba sa klavirskim i orkestarskim pratnjama ozbiljan problem.
Kako kaže, problemi klasičnih muzičara su isti kao i pre 400 godina.
"To nas je navelo da tražimo savremeno rešenje, pa smo sredinom prošle godine osnovali PocketSymphony sa ciljem da iskoristimo prednosti moderne tehnologije kako bismo rešili poteškoće", navodi on.
Kako veštačka inteligencija kreira orkestar?
Interpretaciju soliste "sluša" putem mikrofona, koristi duboko učenje i analizu zvuka kao mehanizam za praćenje tempa živog izvođača.
"U realnom vremenu reprodukuje orkestarsku pratnju koristeći unapred programirane virtuelne instrumente, koji se prilagođavaju izvođenju soliste. Tehnologija se oslanja na napredne modele mašinskog učenja, konvolucijske neuronske mreže za obradu zvuka i specijalizovane algoritme za tempo detekciju i sinhronizaciju", pojašnjava Stefan.
Ovo rešenje može da se primeni i u edukativne svrhe u muzičkim školama i na akademijama, a može služiti i operskim kućama za pripreme solista, čime se olakšavaju muzičke probe i nastupi.
(M.A./EUpravo zato/eKapija.com)