Bilo je 9:30 ujutru, muzej je bio otvoren tek pola sata za posetioce. Dok su oni znatiželjno šetali galerijama Luvra i istraživali prošlost, uz reku Senu se parkirao kamion. Maskirani muškarci, prerušeni u građevinske radnike sa prslucima, doneli su pokretni lift do fasade i popeli se do drugog sprata. Potom su uz pomoć električnog rezača razrezali prozor galerije poznate po francuskim krunskim draguljima.

Ušli su direktno u Galeriju Apolon, razbili dve vitrine i zgrabili osam dragocenih predmeta nekadašnjih francuskih carica i kraljica. Za sve im je trebalo svega četiri do sedam minuta, kako navode lokalni mediji.

Tijara carice Evgenije, pronađena je kasnije ispred muzeja, oštećena i to najverovatnije dok su lopovi bežali na skuterima ka autoputu A6. U pokušaju da zapale lift i unište tragove, sprečio ih je muzejski radnik.

Šta je sve ukradeno?

Iz Galerije Apolon (Galerie d’Apollon) ukradeno je ukupno osam predmeta iz francuske zbirke dragulja, poznate kao Diamants de la Couronne:

- tijara iz kolekcije kraljice Marije-Amelije i kraljice Hortenzije;
- ogrlica iz safirne kolekcije kraljice Marije-Amelije i kraljice Hortenzije;
- naušnice iz istog seta;
- smaragdna ogrlica iz kolekcije Marije-Luize;
- par naušnica sa smaragdima iz iste kolekcije
- broš poznat kao "relikvijarni broš";
- tijara carice Evgenije od Francuske, poslednje carice;
- velika broš-mašna carice Evgenije, kako navodi francuski Figaro;

O kolekciji - krunskih dragulja 

Ova kolekcija je oformljena 1530. godine za potrebe francuskih monarha. Korišćena je tokom ceremonija, krunisanja i državnih svečanosti, da bi nakon ukidanja monarhije, ostali komadi iz kolekcije prešli u državno vlasništvo.

Zbirka se sastoji od 23 predmeta, među kojima su Regent dijamant (ostao netaknut) - jedan od najpoznatijih i najvrednijih dijamanata na svetu, težak 140,64 karata, a na svojoj kruni ga je nosio i Napoleon Bonaparte. 

Sansi, legendarni bledo-žuti dijamant, težak oko 55,23 karata. On je poznat po svojoj simetričnoj kruškolikoj formi i bogatoj istoriji - bio je u vlasništvu engleskog kralja Džejmsa I i kralja Anrija IV. Kao i Hortenzija dijamant, bledo narandžasto-roze boje, težak 20 karata, nazvan po pastorki Napoleona Bonapartea.

Ukradeni predmeti se smatraju retkim primercima, carskog stila iz 19. veka, prepoznatljivog po raskošnim smaragdima, safirima i izuzetnoj izradi. Pored toga pripadali su ženama iz najviših slojeva evropske aristokratije, što još više doprinosi njihovoj vrednosti.

Danas se smatraju neprocenljivim, kako u istorijskom smislu, tako i u novčanom, pa se kao takvi ne mogu legalno prodati ni na jednom tržištu.

Šta se desilo sa bezbednosnim protokolom Luvra?

Luvr je zatvoren odmah po incidentu. Iz policije su pljačku opisali kao "izuzetno profesionalnu". Ono što je najviše uznemirilo javnost nije samo vrednost nestalih predmeta, već i činjenica da je do krađe došlo usred dana, u muzeju koji dnevno poseti i do 30.000 ljudi.

Ovaj incident pokrenuo je brojna pitanja koja su već postavljana nadležnima - preopterećenost osoblja i nedovoljna bezbednost van zone najpoznatijih dela unutar muzeja. Dok je Mona Liza zaštićena staklom otpornim na metke i klimatizovanim vitrinama - ostatak kolekcije očigledno ne uživa isti tretman.

U prošlosti, Galerija Apolon bila je uglavnom fokusirana na očuvanje i izlaganje najvrednijih kraljevskih dragulja francuske. Međutim, nedostatak adekvatne zaštite mogao se pripisati preopterećenosti osoblja i prekomernim gužvama koje su nastale zbog masovnog turizma.

Iako su postojale nadzorne kamere i osnovna alarmna zaštita, sigurnosni sistem nije bio dovoljno opremljen da se nosi sa pljačkašima koji su izvršili pljačku 19. oktobra. Korišćenje pokretnog lifta za podizanje pljačkaša do galerije ukazuje na to da je unutrašnji prostor bio lako pristupačan, bez dovoljno nadzora.

Prema nekim izvorima, čak i kada je sistem alarma reagovao, nije bilo dovoljno brze reakcije ili koordinacije među zaposlenima i sigurnosnim timovima kako bi se sprečila pljačka. Ove slabosti u bezbednosti sada su postale predmet ozbiljnih kritika, a očekuje se da će budući planovi za poboljšanje sigurnosti u muzeju uključivati i temeljnu reviziju zaštite prostora kao što je Galerija Apolon.

Za Francuze ovo nije samo pljačka

Dragulji nisu samo nakit - oni su simboli carstva, revolucije, i istorije. Pljačka je izazvala talas reakcija, od predsednika Makrona do opozicije, koja je iskoristila incident da kritikuje stanje u državi.

U toku je intenzivna istraga. Snimci nadzornih kamera, ispitivanja osoblja, kao i tragovi ostavljeni na mestu zločina možda otkriju identitet počinilaca. Ali, stručnjaci upozoravaju, ukoliko kamenje bude skinuto sa nakita i prepravljeno, šanse za povratak ovih istorijskih artefakata su ravne nuli.

Izvori: Figaro, BBC