Digitalna transformacija, razvoj elektronskih komunikacija i unapređenje audiovizuelnih politika predstavljaju ključne oblasti u procesu približavanja Srbije Evropskoj uniji.
Ove oblasti su deo poglavlja 10 u okviru Klastera 3 i ključne su jer neposredno utiču na svakodnevni život građana, konkurentnost privrede i modernizaciju javne uprave.
Evropski regulatorni okvir u ovim oblastima usmeren je ka:
- otvaranju tržišta;
- podsticanju konkurencije; i
- obezbeđivanju jednakog pristupa savremenim digitalnim uslugama za sve korisnike, uključujući i najugroženije grupe.
Srbija u pregovorima sa EU preuzima obaveze koje treba da omoguće usklađivanje sa evropskim standardima u pružanju internet usluga, mobilne telefonije, zaštiti korisnika medijskih sadržaja, ali i u razvoju e-uprave i digitalnih alata u javnim servisima – što građanima i privredi donosi brojne konkretne koristi.
Informaciono društvo
Regulatorni okvir za informaciono društvo usklađen je sa rasprostranjenim korišćenjem interneta u EU.
Najveći izazovi u oblasti interneta, aktivnosti na internetu i IKT (informacionih i komunikacionih tehnologija) standarda su snabdevanje velikog broja virtuelnih adresa i skladištenje i transfer kapaciteta, kao i razvoj tehničkih standarda na teritoriji EU, kako bi se garantovala interoperabilnost, internet privatnost i pristupačnost interneta.
Osnovni ciljevi u oblasti IKT, odnose se na digitalnu transformaciju, nalaze se u Digitalnoj agendi za Evropu (DAE). Evropski pristup zasniva se na tri stuba:
- Tehnologija koja radi za ljude;
- Pravična i konkurentna digitalna ekonomija; i
- Otvoreno i održivo društvo.
U okviru elektronskih komunikacija i informacionog društva pregovara se o:
- obezbeđivanju nezavisnosti regulatora;
- potpunoj usaglašenosti sa EU okvirom;
- širokopojasnoj mobilnoj telefoniji;
- uvođenju jedinstvenog broja za hitne slučajeve;
- jačanju administrativnih kapaciteta nacionalnog regulatornog tela u sklopu pripreme za preuzimanje obaveza koje proizlaze iz članstva u BEREC (Body of European Regulators of Electronic Communications) - regulatornoj agenciji za tržište telekomunikacija u Evropskoj uniji.
Oblast informacionog društva otvara prostor za pregovore o:
- daljem usklađivanju sa propisima EU i razvoju u oblasti e-uprave, e-zdravlja, e-pravosuđa, e-trgovine;
- o informaciono-komunikacionim tehnologijama u obrazovanju, nauci, kulturi i privredi;
- o uslovnom pristupu;
- o jačanju ukupnih IT kapaciteta, posebno na lokalnom nivou.
Audiovizuelna politika
Audiovizuelna politika se formuliše na nacionalnom nivou, a uloga EU je postavljanje osnovnih pravila i smernica vezanih za zajedničke interese, kao što su otvaranje tržišta Unije i slobodna konkurencija.
U okviru televizijskih usluga, cilj regulative je koordinacija nacionalnog zakonodavstva, kako bi se:
- slobodno trgovalo TV programima i video-uslugama na zahtev;
- zaštitio kulturni diverzitet;
- televizijski kanali obezbedili bar polovinu vremena za emitovanje filmova i programa napravljenih u Evropi;
- kako bi se maloletnici zaštitili od neprikladnog TV sadržaja i obezbedila zaštita od neprimerenog oglašavanja u medijima.
U oblasti audiovizuelne politike pregovori se odnose na:
- potpuno usaglašavanje sa Direktivom o audiovizuelnim medijskim uslugama;
- obezbeđivanje administrativnih kapaciteta u Srbiji;
- jačanje uloge regulatora u delu praćenja;
- u okviru interaktivnih medija, na internet pristup evropskom kulturnom nasleđu;
- digitalne biblioteke, interaktivne medijske sadržaje u Evropi i zaštitu korisnika video-igara.
Koja je korist za Srbiju?
Evropska unija podstiče mobilne operatere da smanjuju cene korišćenja mobilnih telefona u inostranstvu, što znači da je roming sve jeftiniji.
U Srbiji, digitalizacija donosi koristi svima – građanima, kompanijama i državi. Građani dobijaju bolji kvalitet slike i zvuka, više kanala i novih usluga, posebno za starije i osobe sa invaliditetom. Država može bolje da koristi frekvencije i otvara prostor za nove tehnologije i radna mesta.
U mobilnoj telefoniji, korisnici imaju više izbora i mogu lako da promene operatera bez gubitka broja. Uvodi se i jedinstven evropski broj 112 za hitne službe, koji važi u celoj EU.
Takođe, elektronski potpis olakšava poslovanje, a pravila o oglašavanju štite gledaoce – na primer, u udarnom terminu reklame na javnoj televiziji ne smeju da traju duže od četiri minuta po satu.
(EUpravo zato/MEI)