Projekat "Povezane škole", koji sprovodi Vlada Srbije uz podršku Evropske investicione banke, doprineo je da preko 3.800 škola širom zemlje, dobije pristup ultrabrzom internetu i prateću opremu.

Jedna od škola koja je ovo dobila je osnovna škola u selu Beljina koju pohađa trinaestogodišnji Nemanja. Ovo mu znatno olakšava život, s obzirom na to da kod kuće, u selu Manić na zapadnoj padini planine Kosmaj, gde živi sa hronično bolesnim ocem, maćehom i šestoro braće i sestara, nema ovih uslova.

"U kući nas je devetoro. Starija sestra mi pomaže oko domaćeg, a ponekad i otac, kada može. Volim da igram fudbal sa drugarima i da idem u školu da učim nove stvari", kaže Nemanja.

Pa ipak, ono što mu zaista izmami osmeh na lice jeste san o tome da postane poznat glumac i da glumi u akcionim filmovima. Da bi ostvario taj san, Nemanji treba pristup internetu kako bi naučio veštine potrebne za njegovo buduće zanimanje. Međutim, on kod kuće retko može da koristi zajednički mobilni telefon porodice, a nema računar na kojem bi mogao da radi.

Projekat "Povezane škole", čiji je cilj poboljšavanje digitalne pismenosti, je to promenio.

"Pre nego što sam krenuo u peti razred, nisam znao ništa o računarima. Zatim sam počeo da pohađam časove informatike u školi, gde sam naučio osnovne stvari", kaže Nemanja.

To mu već pomaže da stekne osnovne digitalne veštine, obezbeđujući mu da ne zaostaje za vršnjacima iz razreda.

"Sada znam da kucam na računaru, koristim Gugl da bih našao veb sajtove koji me zanimaju i gledam video-snimke na Jutjubu".

Škola je jedino mesto na kojem može da uživa u pogodnostima digitalnog okruženja.

"Važno mi je da naučim da radim na računaru, jer se tako mogu naći svakakve informacije. I možete se obrazovati"

Pozitivne promene zahvaljujući boljem pristupu internetu

U Srbiji 35 odsto domaćinstava u romskim naseljima nema pristup internetu kod kuće. Prema podacima Unicefa, samo 15 odsto ima računare ili tablete.

"I ja bih voleo da imam računar kod kuće, Nemam ni mobilni telefon, pa pozajmljujem sestrin da bih proverio domaći koji dele drugari iz škole", kaže Nemanja.

Projekat "Povezane škole" usmeren je na obezbeđivanje jednakih prilika, naročito deci iz ruralnih i ranjivih zajednica. Prema izveštaju Unicefa, romska deca obično napuštaju školovanje oko trinaeste godine.

"Mislim da će mi veštine rada na računaru pomoći da nađem posao kada porastem i da ispunim svoj san", kaže Nemanja dok se pridružuje svojim drugarima koji igraju fudbal u školskom dvorištu.

Pristup digitalnom obrazovanju i veštinama

Evropska investiciona banka podržava ovaj projekat sa zajmom u iznosu od 70 miliona evra, dopunjenim bespovratnim sredstvima u iznosu od 1,2 miliona evra iz svoje Inicijative za ekonomsku otpornost.

"Pristup internetu u udaljenim školama i zajednicama koje su nedovoljno pokrivene ovim uslugama premošćuje digitalni jaz i obezbeđuje svakom detetu priliku za učenje, rast i uspeh", kaže Damjan Sorel, šef Regionalnog centra EIB za Zapadni Balkan čije je sedište u Beogradu.

"Ravnopravan pristup obrazovanju od suštinskog je značaja za osnaživanje sledeće generacije znanjem i veštinama koje su joj potrebne da bi prekinula ciklus siromaštva i izgradila bolju budućnost".

(EUpravo zato/EU mogućnosti)