Evropska komisija u junu je izrekla kaznu kompaniji Epl, prvu prema novom pravilniku o digitalnoj konkurenciji bloka, optužujući Epl da sprečava proizvođače aplikacija da upućuju korisnike na jeftinije opcije izvan njegove aplikacije.

Komisija je rekla da pod većinom poslovnih uslova, Epl dozvoljava upravljanje samo preko „link-outa", što znači da programeri aplikacija mogu uključiti vezu u svoju aplikaciju koja preusmerava kupca na veb stranicu na kojoj kupac može zaključiti ugovor.

Epl je rekao da će programeri sada moći da komuniciraju i promovišu ponude koje su dostupne svuda, ne samo na njihovoj veb lokaciji, iz njihove aplikacije.

Međutim, kompanija će uvesti dve nove naknade - početnu naknadu za akviziciju od 5% za nove korisnike i 10% naknadu za usluge prodavnice za bilo koju prodaju koju ostvare korisnici aplikacije na bilo kojoj platformi u roku od 12 meseci od instalacije aplikacije.

Trenutno, Epl naplaćuje tri vrste naknada: naknadu za osnovnu tehnologiju za manje od 1% aplikacija, smanjenu proviziju za svu digitalnu robu i usluge koje se prodaju preko App Stora i opcionu naknadu za usluge plaćanja i trgovine.

Dve nove naknade će zameniti smanjenu proviziju za svu digitalnu robu i usluge prodate preko App Store-a.

Spotifaj, koji je bio u suskobu sa Apple-om oko veza u aplikaciji, rekao je da procenjuje predlog kompanije.

„Na prvi pogled, zahtevajući čak 25% naknade za osnovnu komunikaciju sa korisnicima, Epl još jednom očigledno zanemaruje osnovne zahteve Zakona o digitalnim tržištima", rekao je portparol Spotifaja.

Komisija je ranije kritikovala naknade koje je Apple naplaćivao za omogućavanje preko App Store-a inicijalne akvizicije novog korisnika od strane programera, rekavši da su prevazišli ono što je bilo striktno neophodno za takvu naknadu.

„Procenićemo Eplove eventualne promene mera usklađenosti, takođe uzimajući u obzir sve povratne informacije sa tržišta, posebno programera", rekao je zvaničnik Komisije.

Optužba protiv Apple-a prva je od strane Komisije u skladu sa svojim znamenitim Zakonom o digitalnim tržištima koji nastoji da obuzda moć Big Tech i kršenja DMA-a, a mogla bi dovesti do kazne od čak 10% globalnog godišnjeg prometa kompanije.

(M.A./EUpravo zato/Euractiv.com)