Nakon evropskog tendera, jedna od najinovativnijih prestonica Evropske unije po pitanju održivosti, Beč, ulaže u deset novih minibuseva italijanskog proizvođača "Rampini". Ovi autobusi će se pokretati i vodonikom i električnom energijom i prvi su minibusevi sa ovom tehnologijom.

"Rampini Hydron" pokreće elektromotor od 230 kW, koji energiju crpi iz baterije od 170 kWh. Tokom vožnje, vodonična gorivna ćelija generiše novu električnu energiju, tako da autobus zahvaljujući tehnologiji "range-extender" može biti u upotrebi ceo dan bez dopunjavanja.

Time više nije potrebna infrastruktura za punjenje u centru grada.

"Za kupovinu i održavanje novih Rampini autobusa ulažemo zajedno sa Ministarstvom za zaštitu klime i Evropskom unijom oko 12 miliona evra. Ovi autobusi čine Beč evropskim liderom u dekarbonizaciji javnog prevoza", istakao je član Gradskog veća zadužen za gradski prevoz, Peter Hanke. Potreban zeleni vodonik se proizvodi direktno u Beču, piše BIZLife.

Kupovina autobusa na baterije i vodonik finansira se sredstvima Evropske unije kroz EBIN-program austrijskog Ministarstva za zaštitu klime.

To znači da će e-autobusi, koji u neke evropske gradove tek dolaze, za Beč postati prošlost. Ovaj grad ide i korak dalje uvodeći minibuseve koji istovremeno koriste vodonik i baterije.

Svi kupuju e-autobuse

Podsetimo, analiza organizacije Transport & Environment pokazala je da je od svih prodatih gradskih autobusa u 2023. godini u Evropi 36 odsto kao gorivo koristi električnu energiju, što je po prvi put veći udeo u odnosu na one koji koriste dizel gorivo. U tome prednjače Slovenija, Danska, Holandija, Irska i Finska.

U pitanju su, dakle, autobusi koji koriste samo električnu energiju.

Kako je saopštio Transport & Environment, sa ovom stopom rasta, udeo od 100 odsto novih gradskih autobusa sa nultim emisijama mogao bi sa bude dostignut do 2027. godine.

Gledajući na državnom nivou, 15 država članica EU je premašilo prosek EU u 2023, uključujući pet u kojima gradski autobusi bez emisija već čine više od 90 odsto novih kupovina: Slovenija, Danska, Holandija, Irska i Finska.

Među tržištima sa najmanje 1.000 novih gradskih autobusa u 2023. lider je Velika Britanija sa udelom u prodaji od 63 odsto, dok je Španija malo iznad proseka sa 40 odsto, naveo je T&E.

Treća je Italija, a četvrta Nemačka, sa udelima od 29 i 26 odsto.

Nevladina organizacija navodi da najmanje osam gradova planira da do 2025. svi gradski autobusi budu bez emisija, još 19 do 2030. i još 13 do 2035. Četrnaest gradova je postavilo ciljeve da dostignu procenat manji od 100 odsto do 2035. ili ranije. Ovi gradovi se ne nalaze samo u Zapadnoj Evropi, već i na Baltiku, u Češkoj, Poljskoj i Rumuniji.

Postoje čak i države sa takvim ciljevima, pa Holandija i Danska planiraju da do 2030. imaju sve gradske autobuse sa nultim emisijama štetnih gasova.

(JA/EUpravo zato)