Prema podacima kojima raspolaže Transport & Environment u korišćenju i nabavci električnih autobusa prednjače Slovenija, Danska, Holandija, Irska i Finska.

Ukoliko se ovakva stopa rasta nastavi, smatra ova organizacija, udeo od 100 odsto novih gradskih autobusa sa nultim emisijama mogao bi sa bude dostignut do 2027. godine.

Ali, prema njihovoj tvrdnji, regulativa EU zaostaje za tržišnom realnošću. Nedavno usvojeni standardi za CO2 za teška vozila zacrtali su da 90 odsto novih gradskih autobusa bude bez emisija do 2030. i 100 odsto do 2035.

Još manje je ambiciozna Direktiva o čistim vozilima (CVD) koja postavlja prosečne ciljeve nabavke autobusa bez emisija od samo 20 odsto u periodu 2021-2025 i 30 odsto u periodu 2026-2030, saopštila je ova organizacija.

Koja zemlja je lider u Evropi?

15 država članica EU je premašilo prosek EU po ovom pitanju u 2023, uključujući pet u kojima gradski autobusi bez emisija već čine više od 90 odsto novih nabavki i to Sloveniju, Dansku, Holandiju, Irsku i Finsku.

Među tržištima sa najmanje 1.000 novih gradskih autobusa u 2023. lider je Velika Britanija sa udelom u prodaji od 63 odsto, dok je Španija nešto iznad proseka sa 40 odsto.

Treća je Italija, a četvrta Nemačka, sa udelima od 29 i 26 odsto.

Prema podacima, najmanje osam gradova planira da do 2025. svi gradski autobusi budu bez emisija, još 19 do 2030. i još 13 do 2035.

Četrnaest gradova je postavilo ciljeve da dostignu procenat manji od 100 odsto do 2035. ili čak i ranije. Ovi gradovi se ne nalaze samo u Zapadnoj Evropi, već i na Baltiku, u Češkoj, Poljskoj i Rumuniji.

Osim gradova, ima i država sa takvim ciljevima kao što su Holandija i Danska. One planiraju da do 2030. imaju sve gradske autobuse sa nultim emisijama štetnih gasova.

Koji su problemi evropskih proizvođača autobusa?

Organizacija je ulogu proizvođača autobusa videla kao ključnu koja će obezbediti održive autobuse proizvedene u Evropi, jer prema ovom tempu i u skladu sa planovima zemalja EU, potražnja za električnim autobusima nastavlja da raste i tek će u narednim godinama.

Evropski proizvođači autobusa u ovoj tržišnoj borbi sa rastućom potražnjom, sa pravom strahuju od inostrane konkurencije, saopštila je organizacija.

Prema podacima T&E, od 2017. godine svaki peti novi električni autobus na baterije koji se prodaje u Evropi bio je kineskog porekla.

(M.A./EUpravo/eKapija.com)