Javno preduzeće Putevi Srbije objavilo je obaveštenje u vezi popusta na plaćanje putarine u Srbiji.

Kako je navedeno na kompanijskom sajtu, svim korisnicima motornih vozila IV kategorije emisijskog razreda EURO 6, koji putarinu plaćaju putem uređaja za elektronsku naplatu putarine, ostvarivanje popusta će biti omogućeno od 5. septembra 2024. godine.

Popust iznosi 10 odsto.

U Putevima Srbije navodi se da će biti omogućen "nakon neophodnih tehničkih usklađivanja u sistemu naplate putarine".

A šta su vozila kategorije EURO 6?

Ovo je tema koja mora početi od samog početka. Zašto i kada su uvedene ovakve klasifikacije, koliko ih ima i šta znače?

Prvo evropsko zakonodavstvo o emisijama izduvnih gasova uvedeno je 1970. godine, ali prvi evropski standard koji se naziva Euro 1 uveden je tek 1992. godine. To se primenjuje na sve nove automobile koje su dobili odobrenje od Evropske unije iz jula 1992. godine, a svi novi automobili prvo registrovani od januara 1993.

Ovo zakonodavstvo poklopilo se sa obaveznim uvođenjem katalizatora za automobile sa benzinskim motorom radi smanjenja emisije ugljen monoksida. Zakonodavstvo je postavilo ograničenja za emisije iz auspuha iz automobila i lakih komercijalnih vozila – poput kombija i pikap kamiona – u odnosu na četiri glavne emisije:

  • Ugljen monoksid (CO)
  • Ugljovodonici (HC)
  • Azotni oksidi (NOx)
  • Čestice (PM)

Od 1992. do sada je usledilo još pet setova standarda sa stalnim ciljem poboljšanja kvaliteta vazduha širom Evropske unije.

Euro 1 

Ova klasifikacija se primenjivala na sve nove automobile registrovane od 1. januara 1993. godine. Prednosti Euro 1 u tom periodu bilo je obavezno uvođenje katalizatora i bezolovnog benzina za sve automobile. Takođe, kao i za sve naredne klasifikacije, postavljana je granica dozvoljenih emisija gasova sa efektom staklene bašte kako za dizel automobile, tako i za benzinske motore. 

Pogled na auto-put u Beogradu
MONDO/Stefan Stojanović 

Euro 2

Primenjuje se na sve nove automobile registrovane od 1. januara 1997. Euro 2 standardi uveli su različite granice emisije za benzinske i dizel motore i smanjili prihvatljive nivoe sve četiri glavne emisije širom sveta.

Euro 3 

Odnosi se na sve nove automobile registrovane od 1. januara 2001. godine. Ovo klasifikacijom su uvedene  zasebne granice za ugljovodonike i emisije azotnih oksida za benzinske motore i posebna granica azotnog oksida za dizel motore.

Euro 4

Euro 4 standard je u zemljama Evropske unije stupio na snagu 2005, ali je tada bio obavezujući samo za homologaciju novih tipova automobila. Za sve postojeće tipove, ovaj standard postaje obavezujući tek od 1. januara 2006. godine.

Međutim, isto kao što je bio slučaj sa EURO 3 standardom, neki proizvođači su počeli određene modele ili neke njihove verzije da proizvode sa EURO 4 standardom i pre obavezujućih rokova. Na primer, prvi EURO 4 dizelaši pojavili su se na proleće 2003.

Ova vozila su veoma česta u Srbiji, jer su to ona koja su u cenovnom rangu koji najčešće odgovara našim građanima, do 2.000 - 3.000 evra.

Euro 5

Primjenjuje se na sve nove automobile registrovane od 1. januara 2011. godine. Ovom klasifikacijom je propisano uvođenje filtera čestica za dizel (DPF) za sve dizel motore. Granica čestica je takođe uvedena za benzinske motore sa direktnim ubrizgavanjem.

Dodatno ograničenje broja čestica koje su emitovali dizel motori uvedeno je i za automobile registrovane od 1. januara 2013. godine.

Automobili iz ove klasifikacije se takođe često mogu naći na srpskim putevima i oni su nešto skuplji, pa ih je sada moguće naći po ceni od oko 4.000 evra.

Euro 6

Za kraj, vozila iz klasifikacije koja će dobijati popust za putarine u Srbiji, Euro 6. Ona se primenjuju za sve nove automobile registrovane od 1. septembra 2015. godine. Njihovim uvođenjem obavezali su se proizvođači automobila na smanjenje dozvoljenih nivoa azotnih oksida za 67 odsto u dizel dimenzijama i uvođenje ograničenja broja čestica za benzin.

Proizvođači automobila koriste dva metoda da zadovolje ove stroge dizelske granice. Prva je selektivna katalitička redukcija, koja uključuje tečnost koja pretvara azotni oksid u vodu i azot se iscedi u izduvne gasove automobila. Alternativno, ugrađen je sistem recirkulacije izduvnih gasova, koji zamenjuje neki od izduvnih gasova sa usisnim vazduhom kako bi smanjio količinu azota.

Muškarac vozi fiat punto
MediaWorldImages / Alamy / Alamy / Profimedia 

Iako Euro 6 važi od 2015. godine, neki proizvođači su i pre zvaničnog uvođenja određenog standarda proizvodili automobile sa tim standardom. Tako je moguće da postoje Euro 6 automobili proizvedeni pre 2015. godine.

Za koliko para može da se kupi Euro 6 auto i subvencije u Srbiji

Euro 6 auto može da se kupi za oko 5.000-6.000 evra. Naravno, ukoliko želite malo veći, snažniji i auto sa boljom opremom, cena može značajno da skoči. 

Srbija je, kako bi se uskladila sa evropskim zelenim ciljevima, uvela subvencije za kupovinu ekološki prihvatljivih vozila poput ovih Euro 6.

Projekat zamene starih za novija podrazumeva subvenciju države od 2.100 do 2.900 evra. Iako je prvobitno bilo najavljeno da će se menjati samo dizel vozila naknadno je saopšteno da će biti obuhvaćena i vozila sa benzinskim motorima.

Podsticaji za nabavku ekološki čistijih vozila iznosiće 2.100 evra za kupovinu putničkog automobila, 2.500 evra za kupovinu lakih teretnih vozila (kamioni čija najveća dozvoljena masa ne prelazi 12 tona) i 2.900 evra za kupovinu autobusa.

Da bi ostvarili pravo na subvenciju građani moraju da ispune dva osnovna uslova. Prvi je da vozilo koje predaju reciklažnom centru bude sa Evro 1, Evro 2 ili Evro 3 standardom motora, kao i starija vozila. Drugi je kupovina novog ili polovnog vozila sa Evro 6 standardom motora.

Jednostavna procedura za predaju starog i nabavku novog vozila

Kada je prvi put ova akcija najavljena saopšteno je da će država za subvencije izdvojiti ukupno 102 miliona evra, a planirano je da se zameni oko 144.000 starih vozila. U Srbiji ima oko 2,8 miliona automobila, čija je prosečna starost oko 18 godina, a onih koja ispunjavaju uslove za zamenu je oko 600.000, pa se očekuje da će ova akcija potrajati više godina i da će shodno tome rasti i sredstva za subvencije, piše Balkangreenenergy.

Tačna procedura, za koju nadležni tvrde da će biti veoma jednostavna, biće saopštena kada akcija započne. Zna se za sada da će vlasnik starog vozila, koji želi subvenciju za kupovinu novijeg ekološki prihvatljivijeg vozila, u reciklažnom centru dobijati potvrdu o predatom vozilu i neku vrstu vaučera sa kojim će moći da ostvari subvenciju kod prodavca, pravnog ili fizičkog lica.

Lice koje preda vozilo neće dobijati novac, već će sredstva biti uplaćivana direktno prodavcu od strane države. Podzakonskim aktima i strogo definisanom procedurom otkloniće se mogućnost zloupotrebe.

U ovom procesu učestvuju Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, Ministarstvo zaštite životne sredine, Ministarstvo unutrašnjih poslova i Agencija za bezbednost saobraćaja.

(JA/EUpravo zato)