Prva električna i hibridna vozila bi uskoro trebalo da ugledaju svetlost dana u kragujevačkoj fabrici.

Sara Pavkov, državna sekretarka Ministarstva zaštite životne sredine, ističe da je država ove godine odlučila da subvencioniše samo električna vozila, a iznosi se kreću od 250 do 5.000 evra.

Pre nedelju dana je u Kragujevcu počela probna proizvodnja električnog automobila "fijat grande panda", a Srbija bi potom trebalo da postane prva zemlja sa finalnom proizvodnjom električnih vozila na Balkanu.

Ta vozila za sada na našem tržištu učestvuju sa manje od jednog procenta. Kako bi se unapredili kvalitet vazduha i životna sredina, Ministarstvo je obezbedilo sredstva za podršku kupovini električnih vozila.

Sara Pavkov ukazuje za RTS da je ta podrška građanima vrlo značajna, ne samo zato što e-vozila ne emituju ugljen-dioksid i druge zagađujuće materije, već i direktno doprinose zaštiti životne sredine.

U igri i električni tricikli, mopedi...

Subvencije za kupovinu električnih automobila su od 250 do 5.000 evra, a zahtevi se podnose Ministarstvu zaštite životne sredine, na čijem sajtu se i navode svi uslovi.

Pavkova navodi da može da konkuriše fizičko, pravno lice ili preduzetnik, do utroška sredstava ove godine ili najkasnije do 31. oktobra. Svi uredno predati zahtevi koji su kompletirani ući će u dalju proceduru.

Koliko će ko dobiti novca zavisi od kategorije vozila za koje se podnosi zahtev.

"Tako imamo kategoriju vozila kao što su električni mopedi, laki tricikli, za njih izdvajamo 250 evra. Zatim za električne motocikle, teške tricikle, lake i teške četvorocikle, za njih izdvajamo 500 evra. I za putnička vozila do devet sedišta i teretna vozila koja ne prelaze teret od 3,5 tona, izdvajamo 5.000 evra", objašnjava državna sekretarka.

Žena vozi električni kargo tricikl u Francuskoj
Ed Buziak / Alamy / Alamy / Profimedia Električni kargo tricikli mogu biti vrlo praktični

Dobra vest je, ističe, da je i dalje na raspolaganju 63 miliona dinara, s obzirom da je 107 miliona dinara od početka godine kad je počela da se sprovodi uredba, već rezervisano.

Hibridi bez subvencija, poseban fond za "fijat pandu"

Vlada je do ove godine subvencionisala i električne i hibridne automobile.

"Ove godine smo se usredsredili samo na električna vozila zato što su ona 100 posto ekološka. Nema emisije zagađujućih materija, nema korišćenja ni ulja koje posle mogu na neadekvatan način da se nađu u životnoj sredini. I to je jedan pravi primer dekarbonizacije i naše zelene tranzicije u kontekstu korišćenja potpuno zelenog transporta i što je i razlog da subvencionišemo samo ovaj tip vozila", istakla je Pavkova.

Program je počeo 2020. godine kada je država izdvojila 120 miliona dinara i kada je kupljeno 112 vozila (samo četiri električna).

Prošle godine je od planirana 444 miliona dinara za kupovinu ekološki prihvatljivih vozila potrošeno 97,59 odsto.

Samo za ovu godinu je obezbeđena kupovina za 187 električnih vozila.

Država će obezbediti poseban fond za kupovinu "fijat grande pande" čim ta vozila budu na tržištu, najavljuje državna sekretarka.

(EUpravo zato/RTS)