Koliko je automobilska industrija važna u Nemačkoj, pojasnila je jedna političarka opozicionog CDU-a, rekavši da kada se Folksvagen zakašlje, Nemačka dobije grip.

Onda se s pravom postavlja pitanje da li srpska privreda može da "oboli", s obtirom na situaciju u nemačkoj autoindustriji.

Profesor Ljubodrag Savić sa Ekonomskog fakulteta u Beogradu kaže da je do nedavno svaki drugi automobil bio proizveden u Nemačkoj, te da je ta zemlja motor privrede Evrope, a srpska privreda je povezana sa Nemačkom.

On je ocenio da je jedan od glavnih uzroka problema u nemačkoj autoindustriji napravila - pandemija.

"Autodelovi su se proizvodili u Istočnoj Evropi ili na Dalekom istoku gde su jeftini, a sklapali se u Evropi. Sa zatvaranjem granica zbog pandemije sve to je stalo", kaže Savić, a kao drugi razlog zbog čega je nemačka industrija u krizi navodi rat u Ukrajini i prekid korišćenja jeftinih ruskih sirovina.

Profesor Savić dodaje da je treća stvar koja je doprinela problemima izuzetna uloga sindikata u Nemačkoj, jer kako su studije pokazale - ako je ostvarena dobit od 8%, četiri odsto ide vlasnicima, a četiri radnicima.

Folksvagen je objavio planove za smanjenje troškova, koji predviđaju i potencijalno zatvaranje fabrika u Nemačkoj prvi put u istoriji.

Ipak, otpuštanje radnika u Folksvagenu je teže sprovesti nego u drugim kompanijama.

"Ako se srazmera ne poštuje na ulicama ćete imati tri miliona ljudi. Nemačka nije osvojila tehnologiju električnih automobila, Kinezi su otišli mnogo dalje", kaže Savić i ocenjuje da će problemi potrajati.

Kako pojašnjava, nemačka auto-industrija je opterećena problemima, dok Kinezi nemaju te probleme.

"To je konkurencija koja je nerešiva za Nemačku", smatra stručnjak.

Prethodno je i ZF, jedan od najvažnijih proizvođača auto delova u Nemačkoj, saopštio da planira da do kraja 2028. godine ukine između 11.000 i 14.000 radnih mesta u toj zemlji. I dok se čeka epilog planova za Folksvagen, pre svega zbog pregovora sa sindikatima, očigledno prvo stradaju dobavljači, odnosno komponentaši.

Srbija komponentaš

Savić je istakao da smo u SFRJ imali industriju koja je pravila cele proizvode, dok je sada naša zemlja komponentaš.

"Komponentaši rade kad postoje potrebe, kada ne postoji potreba onda fabrike prestaju sa radom. Osetićemo posledice krize u nemačkoj autoindustriji, jer najveći deo komponenata koji se proizvode u Srbiji je za velike firme, odnosno Folksvagen. Ako oni imaju problema imaćemo i mi problem", istakao je Savić.

Trka sa Kinom

I Mercedes Benc, BMV i Porše takođe su morali da smanje svoja očekivanja za finansijsku godinu i to ukazuje da se gubi trka sa azijskim zemljama, pre svega sa Kinom.

Prema rečima Savića, Kina dolazi na evropsko i svetsko tržište.

"Žestok, divlji, kapitalizam gde su prava radnika u Kini drugačija. Nema ekoloških normi kao u Evropi. Mnoge stvari koje su u Evropi standard, u Kini nisu. U Kini radnici rade 12 sati uz manje nadnice. Samo neko ko je zaljubljen u nemačku industriju odabraće nemački automobil. To su sve faktori koji Kinezima daju prednost", zaključio je Savić.

(M.A./EUpravo zato/ekapija.com)