Evropsko tržište proizvoda i usluga za pse doživljava poslednjih godina snažan rast i transformaciju.

Vrednost sektora za pse u Evropskoj uniji premašila je 30 milijardi evra godišnje, što je dvostruko više nego pre deceniju, prema podacima FEDIAF-a. Ovaj rast, ubrzan tokom pandemije, dobar je pokazatelj duboke promene od funkcionalnog pristupa brizi o ljubimcima ka sve izraženijem „lifestyle“ odnosu, gde su psi deo identiteta i svakodnevnog života svojih vlasnika.

Ta transformacija od funkcionalnog ka lifestyle tržištu polako se dešava i u Srbiji sa navikama potrošača.

Istraživanje, prezentovano prošle nedelje, koje je sprovela agencija Lidington Research u januaru 2025. godine na uzorku od 1.850 vlasnika pasa u Srbiji, pokazuje da se ovi trendovi postepeno prelivaju i na domaće tržište. Srpski vlasnici pasa pokazuju sve veću spremnost da ulažu u kvalitetnu hranu, usluge i dodatke za svoje ljubimce, a uočava se i rast svesti o zdravlju, estetici i udobnosti pasa.

Hrana za pse kao centralni deo tržišta

Poput zapadnoevropskih tržišta, i u Srbiji hrana za pse čini osnovu potrošnje, jer gotovo tri četvrtine ispitanika hranu kupuje u specijalizovanim prodavnicama za kućne ljubimce, dok je domaća priprema u opadanju. Iako prosečna mesečna potrošnja na hranu za pse po vlasniku iznosi oko 4.000 dinara, vidljiv je trend diferencijacije: deo potrošača prelazi na skuplje i specijalizovane proizvode, bez žitarica, organske formule ili one prilagođene specifičnim rasama i starosnim grupama.

Ovaj proces „premijumizacije“ poklapa se sa sve većom pažnjom na sastav i poreklo hrane, a potrošači su spremni da plate više za proizvode koji nose oznaku kvaliteta ili održivosti. Upravo to odražava evropske tokove i njihovo prelivanje na Srbiju, gde prirodni sastojci, održiva ambalaža i ekološki pristup postaju standard.

Digitalizacija i promena ponašanja potrošača

E-trgovina je još jedan segment u kojem Srbija sledi evropski ritam. Iako je online kupovina pet proizvoda u Srbiji i dalje u povoju, 22,9% ispitanika već naručuje opremu i hranu putem interneta, što je značajan pomak u odnosu na period pre pandemije. Digitalni kanali donose pogodnost, ali i veći izbor i transparentnost cena, što kao faktor navodi 34,7% ispitanika kao presudne prilikom isprobavanja novih prodavnica.

Pas na putovanju
Pas na putovanju Foto: Shutterstock/Phuttharak

Programi lojalnosti i personalizovane ponude takođe postaju važan alat za privlačenje kupaca i u ovoj oblasti. Više od 40% vlasnika pasa izjavilo je u navedenoj anketi da bi povećalo kupovinu ukoliko bi prodavnice nudile popuste ili programe nagrađivanja, što ukazuje da tržište postaje sve konkurentnije i sofisticiranije, kao i da bi značajan deo vlasnika pasa kupovao više proizvoda da ima više novca na raspolaganju.

Uspon „lifestyle“ usluga za pse

Usluge za pse, poput frizera/grumera, šetača pasa, trenera/dresera i dnevnih boravaka i dalje su u fazi razvoja, ali beleže konstantan rast. Više od 90% ispitanika koristi usluge veterinara, dok trećina povremeno odlazi kod grumera. Iako samo manji broj vlasnika još uvek kupuje odeću za pse, čak 42% njih to već čini ili planira da počne, što ukazuje na sazrevanje tržišta i približavanje evropskim obrascima. Ipak, sofisticiranije usluge ostaju manje prisutne kod naših vlasnika pasa.

Ipak, ove promene prikazuju i širu transformaciju društvenog odnosa prema psima. Kućni ljubimac više nije „član domaćinstva“ u praktičnom smislu, već punopravni deo porodice. Rast potrošnje, povećana pažnja prema zdravlju, higijeni i estetici, kao i emocionalni odnos prema ljubimcima, sve to ukazuje da domaće tržište ulazi u novu razvojnu fazu.

šišanje psa u salonu
Foto: Shutterstock

Regionalne razlike i profil potrošača

Struktura ispitanika pokazuje da su većina vlasnika pasa u Srbiji žene, stanovnici urbanih sredina, prvenstveno Beograda i većih gradova, gde postoje velike razlike između tržišta Beograda i ostatka Srbije. To je u skladu s evropskim obrazcem, gde urbani način života diktira porast broja malih rasa pasa poput maltezera, bišona i pudli, koje su i u Srbiji među najzastupljenijima uz različite vrste mešanaca (koji čine čak 25% udela svih pasa). Istovremeno, sve više građana ističe da im je prilikom izbora psa važna mogućnost udomljavanja napuštenih životinja, što ukazuje na rast empatije i društvene odgovornosti, dok na prvom mestu još uvek ostaje kriterijum afiniteta prema određenoj rasi pasa i njenom karakteru ili vizuelnim karakteristikama.

Perspektiva tržišta

Prema analizi Lidington Research-a, domaće tržište hrane, proizvoda i usluga za pse još je u tranziciji, od funkcionalnog ka lifestyle tržištu, ali sa jasnim potencijalom daljeg rasta. Povećani izvoz hrane za pse, razvoj specijalizovanih usluga i sve veća uključenost potrošača u digitalne kanale ukazuju na to da Srbija prati evropske trendove sa nekoliko godina zakašnjenja, ali s istim smerom kretanja.

S obzirom na rastuću ekonomsku vrednost i promenu društvenih navika, pet industrija u Srbiji postaje značajan segment tržišta potrošnje i prilika za inovacije, od održivih proizvoda do digitalnih platformi za negu i usluge. Zato analiza trendova pet industrije u Evropskoj uniji je korisna radi razumevanje buduće realnosti domaćeg tržišta.

(EUpravo zato/Lidington Research)