Izgradnja te infrastrukture veoma je važna jer se tako korak po korak eliminiše jedna od najvećih prepreka za elektrifikaciju saobraćaja.

Fabijan Sperka, menadžer politike za vozila u Transport & Environment, izjavio je da se nedostatak punjača smatra jednom od najvećih prepreka za prelazak na električna vozila, ali da se slika velikom brzinom popravlja.

Na kraju 2020. godine u zemljama EU bilo je oko 180.000 punjača, dok je krajem 2023. bilo više od 630.000 punjača.

Mreža za punjenje električnih vozila je prošle godine rasla brže od voznog parka električnih vozila, prema podacima organizacije Transport & Environment.

Organizacija navodi da je većina zemalja EU već na kraju 2023. ispunila svoje ciljeve za 2024. za javnu infrastrukturu za punjenje.

Osam članica kasni, ali organizacija procenjuje da imaju dobre šanse da nadokanede zaostatak.

Mađarska, Litvanija i Portugal će se, kako se navodi, ciljeve dostići najverovatnije do 31. decembra, dok Grčka i Irska imaju najviše posla, ali još mogu da ispune zacrtano.

Ciljevi nisu neostvarivi ni za Luksemburg, Kipar i Maltu koje to mogu da urade sa skromnim brojem e-punjača zbog malog voznog parka električnih vozila, navodi se u analizi.

Iako vladaju predrasude u vezi podela istok-zapad, mnoge zemlje istočne i južne Evrope imaju u odnosu na broj električnih vozila, više raspoloživih elektropunjača od većine zapadnih i severnoevropskih članica EU.

Sperka je naglasio da je sada na vladama zemalja EU da prevaziđu ciljeve unije ako žele da ubede više vozača da pređu na električna vozila.

Prema njegovim rečima, potrebno je instalirati više e-punjača tamo gde je saobraćaj najgušći i pojednostaviti plaćanje. Takođe, potrebno je zameniti pokvarene punjače", naglasio je on.

Nova uredba 

Prema Uredbi Eovropske unije o infrastrukturi za alternativna goriva (AFIR), koja je stupila na snagu 13. aprila, svaka zemlja ima godišnje ciljeve zasnovane na odnosu ukupne snage elektropunjača i broja električnih automobila.

U svojoj analizi, T&E poziva vlade EU da prevaziđu minimalne ambicije iz Uredbe, i daje im savete kako to da urade.

Kakva je situacija u Srbiji?

Predstavnici Puteva Srbije i kompanija Itech Corp i Elcom Bgd potpisali su prošlog meseca ugovor o finansiranju izgradnje 16 "zelenih stanica" na autoputevima, koje će biti opremljene elektro punjačima.

Predviđeno je da u "zelenim oazama" na auto-putevima bude postavljeno između pet i 20 elektro punjača po svakoj oazi, kao i izgradnja prodavnica i restorana površine do 100 metara kvadratnih.

Generalni sekretar Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova Boris Ćorović rekao je da je elektrifikacija pravac kojim se kreće automobilska industrija, kao i da je to put bez povratka, uprkos zastojima koji postoje na tržištu EU.

"Prema postojećim informacijama, u Srbiji imamo negde između 120 i 150 javnih punjača. Realizacijom ovog projekta će se taj broj mreža punjača više nego udvostručiti. To je svakako dobra vest, ne samo za građane Srbije koji nameravaju da koriste električne automobile, već i za sve putnike u tranzitu, strance i poslovne ljude koji prolaze kroz našu državu", kazao je Ćorović.

Kako je naglasio, to je i preduslov da bi se masovnije krenulo sa kupovinom električnih vozila.

"Ova mera, zajedno sa subvencijama za kupovinu električnih vozila koje daje Vlada Srbije, čini jedan dobar paket koji nam omogućava da hvatamo korak sa Evropom kad su u pitanju ova vozila", rekao je Ćorović.

(M.A./EUpravo zato/balkangreenenergynews.com, b92.net)