Upotreba održivog goriva je priprema za obavezu njegovog mešanja sa fosilnim gorivom koja u Evropskoj uniji stupa na snagu 2025. godine, a cilj je dekarbonizacija avio saobraćaja.
Ovo je riprema za sprovođenje zakonske regulative koja će važiti od 2025. godine, saopštio je hrvatski avioprevoznik.
Croatia Airlines koristila je ovo gorivo avionima Airbus 319 i Dash 8-Q400 za letove iz Zagreba u Amsterdam, Brisel, Kopenhagen, London i Cirih, kao i domaće letove Zagreb - Split, Zagreb - Dubrovnik - Zagreb i Zagreb - Pula - Zadar.
Prema saopštenju kompanije, SAF gorivo se proizvodi iz sirovina koje zadovoljavaju kriterijume održivosti i meša se sa fosilnim avionskim gorivom.
EU je propisala da od 2025. aerodromi i snabdevači goriva moraju obezbediti da dva odsto avionskog goriva bude zeleno, kao i da se taj procenat poveća na šest odsto do 2030, 20 odsto do 2035. i na 70 odsto do 2050.
Ovo se odnosi na sve letove iz EU, bez obzira na konačnu destinaciju, odluka je koju je Evropski parlament saopštio u septembru 2023.
Održiva avionska goriva uključuju sintetička goriva, određena biogoriva proizvedena od poljoprivredne i šumske biomase, algi, biootpada, otpadnog jestivog ulja ili nekih životinjish masnoća.
Tu spada i zeleni vodonik, kao i reciklovana avionska goriva proizvedena od otpadnih gasova i plastike.
Održivo aviogorivo za letove Croatia Airlines je osigurala kompanija INA putem svog dobavljača i time potvrdila spremnost za zakonsku obavezu koja stupa na snagu 2025.
Croatia Airlines ističe da primena SAF goriva ne traži nikakve izmene unutar rezervoara aviona te se može koristiti u svim letelicama ove kompanije.
Kako napominju, time će primena ovog goriva osigurati čišći i kvalitetniji vazduh.
Korišćenjem ovog goriva, emisije gasova sa efektom staklene bašte u životnom ciklusu goriva smanjuju se 60-80 odsto, prema saopštenju kompanije.
(M.A./EUprvo zato/balkangreenenergynews.com)