Kompanija Airbus priprema avion sledeće generacije koji bi mogao da uđe u upotrebu u drugoj polovini 2030-ih, kao i svoju revidiranu mapu puta projekta ZEROe sa razvojem tehnologije letenja na vodonik, prenosi Travel Daily News International.
Airbus je ponovo potvrdio svoju posvećenost da na tržište izbaci komercijalno održiv avion na vodonik i predstavio neke od ključnih tehnoloških gradivnih blokova koji će omogućiti pojavu potpuno električnog komercijalnog aviona sa pogonom na gorivne ćelije - put koji se ističe kao najperspektivniji, nakon godina istraživanja vodonične avijacije.
Rukovodilac budućih programa Airbusa Bruno Fišfek kaže da je vodonik u srcu njihove posvećenosti dekarbonizaciji avijacije.
"Iako smo prilagodili našu mapu puta, naša posvećenost letovima na vodonik je nepokolebljiva. Baš kao što smo videli u automobilskom sektoru, potpuno električni avioni sa pogonom na vodonične gorivne ćelije imaju potencijal za revoluciju boljeg transporta u vazduhu. To je održivi put za gorivo u vazduhoplovstvu", ističe Fišfek.
Ove tehnologije su posebno prikazane kao deo novog, zamišljenog koncepta aviona na vodonik koji pokreće četiri električna pogonska motora od dva megavata, od kojih svaki pokreće sistem gorivnih ćelija koji pretvara vodonik i kiseonik u električnu energiju. Četiri sistema gorivih ćelija bi se napajali preko dva rezervoara za tečni vodonik.
Koncept će nastaviti da se usavršava u narednim godinama jer će dodatna ispitivanja pomoći da sazreju tehnologije povezane sa skladištenjem i distribucijom vodonika, kao i sa pogonskim sistemima.
Šef Airbusovog projekta ZEROe, Glen Luelin dodaje da su tokom poslednjih pet godina istražili više koncepata vodoničnog pogona.
"Uvereni smo da bi ovaj koncept mogao da obezbedi neophodnu gustinu snage za komercijalne avione na vodonik i da bi mogao da se razvija, kako razvijamo tehnologiju. U narednim godinama ćemo koncentrisati sisteme za skladištenje i distribuciju. istovremeno se zalažući za regulatorni okvir potreban da bi se osiguralo da ovi avioni mogu da lete", navodi Luelin.
2023. godine Airbus je uspešno demonstrirao sistem za vodonični pogon od 1,2 MW, a 2024. godine završeno je testiranje od kraja do kraja integrisane gorivne ćelije, elektromotora, menjača, invertera i izmenjivača toplote.
Da bi se suočio sa izazovima rukovanja i distribucije tečnog vodonika tokom leta, Airbus je u saradnji sa Air Liquide Advanced Technologies razvio ploču sa tečnim vodonikom u Grenoblu.
Integrisano ispitivanje na zemlji planirano je za 2027. godinu u bazi za testiranje sistema električnih aviona u Minhenu.
Pored ovih tehnologija, Airbus će nastaviti da podstiče pojavu vodonične avijacije i pratećeg regulatornog okvira, koji su takođe ključni pokretači za pojavu leta na vodonik u širokoj upotrebi.
(M.A./EUpravo zato/biznis.rs)