Podaci o prodaji novih automobila su se razlikovali u Evropi. 

Električni automobili

Tako je u Italiji zabeleženo povećanje prodaje električnih vozila od 4,7 odsto, a u Španiji 3,4 odsto.

S druge strane, u Francuska beleži značajan pad novih registracija električnih vozila od 2,3 odsto. Nemačko tržište je zabeležilo takođe zabeležilo pad prodaje čisto električnih vozila od 2,1 odsto.

Pa ipak, gledajući tržište novih vozila u EU u prvih sedam meseci 2024. vide se ohrabrujući znaci ne samo za auto-industriju, već i za kompletnu privredu Unije.

U ovom periodu prodaja novih automobila dostigla je broj od 6.537.362 jedinica. To je rast od 3,9 odsto u odnosu na isti period prošle godine.

Samo u julu je prodato ukupno 852.081 vozila svih vrsta pogona.

Sva najznačajnija i najveća tržišta su zabeležila rast - Španija 5,6 odsto, Italija 5,2 procenta, Nemačka 4,3 odsto i Francuska 2,2 odsto.

Benzinci se slabije prodavali

Vozila koja pokreću benzinski motori u julu ove godine su se slabije prodavala, i to za sedam odsto. Rast prodaje benzinaca u Italiji i Nemačkoj nije mogao da kompenzuje ogroman pad prodaje na tržištima Francuske (22,6 odsto) i Španije (12,5).

Automobili
Antonio Batini / Alamy / Alamy / Profimedia 

Prodaja hibridnih vozila raste

Od januara do jula ove godine u EU je ukupno prodato 815.399 električnih automobila, dok je tržišni udeo 12,5 odsto.

Prodaja hibridnih vozila u EU nastavila je da raste u julu, pa he prodato 273.003 automobila

To je ogroman rast u odnosu na isti mesec prošle godine od čak 25,7 odsto.

Sva četiri najveća automobilska tržišta EU zabeležila su rast prodaje hibridnih vozila. Francuska 47,4 odsto, Španija 31,25 odsto, Nemačka 22,4 odsto i Italija 17,4 odsto.

To je poguralo tržišni udeo ovih vozila na 32 odsto - značajno više u odnosu na jul 2023. kada je tržišni udeo hibridnih vozila iznosio 25,5 odsto.

Dizelaši

Dizel vozila se i dalje sve manje kupuju u EU.

U julu je pad prodaje dizelaša iznosio 10,1 odsto, a tržišni udeo pao je na 12,6 odsto. Veliki pad prodaje vozila sa dizel motorima zabeležen je u Italiji - 24,6 odsto, zatim Francuskoj (23,9 odsto) i Španiji (11,6).

Zanimljivo je da su se u Nemačkoj dizelaši bolje prodavali ovog nego jula 2023. i to za 1,4 odsto.

U julu je u EU prodato 107.710 dizelaša, a u prvih sedam meseci ove godine 837.794.

Najviše automobila prodato u Nemačkoj

Inače, najviše vozila, gledajući pojedinačno zemlje EU, u julu je prodato u Nemačkoj - 238.263 vozila.

Nemci su kupili najviše novih vozlila računajući i prvih sedam meseci ove godine i to 1.709.704 vozila.

Austrija je u periodu januar-jul registrovala 154.014 novih vozila, Bugarska 26.945, Hrvatska 45.210, Mađarska 71.856, Rumunija 96.562, a Slovenija 32.866.

Najviše električnih vozila od početka godine prodato je u Nemačkoj - 241.887, a slede Francuska sa 175.432, Belgija (74.510) i Holandija (68.572).

Od zemalja u okruženju najviše električnih vozila prodato je u Rumuniji i Mađarskoj.

U Norveškoj više od 94% novoregistrovanih - električni automobili

U Norveškoj je porasla prodaja električnih modela automobila, dok u Evropi ta prodaja opada u korist modela s hibridnim pogonom.

Norveški Savet za informacije o drumskom saobraćaju (OFV) saopštio je da je 94,3 odsto novoregistrovanih automobila električno: na prvom mestu su modeli Tesle, sa slede Hjundai (Hyundai) i Nisan (Nissan).

Teslini automobili proizvedeni u Kini
IMAGO / imago stock&people / Profimedia Nova Tesla električna vozila parkirana u Teslinom centru za isporuku u Džengdžouu, kineska provincija Henan.

Prethodni rekord norvežani su postavili u januaru kada je prodaja električnih automobila premašila 92%.

Inače, Norveška je izutetak u Evropi gde opada prodaja električnih automobila zbog njihove visoke cene i nepostojanja ili neadekvatne infrastrukture koja im je potrebna.

Ova skandinavska zemlja ima cilj da od 2025. godine, deset godina pre nego EU, prodaje samo automobile s "nultom emisijom" izduvnih gasova.

Da bi to postigla, uvela je povoljne poreze koji električne modele čini veoma konkurentnim u poređenju sa ostalim automobilima.

"Po tome nijedna zemlja na svetu nije ni blizu Norveške. Ako se ovako nastavi, uskoro ćemo biti na putu da postignemo cilj 100 odsto automobila s nultom emisijom do 2025",naveo je direktor OFV-a, Oivind Solberg Thorsen.

(M.A./EUpravo zato/biznis.rs/ekapija.com)