Broj električnih automobila (električna vozila sa baterijom, plag-in hibridi i vozila sa uređajima za produženje dometa) na kraju prošle godine u svetu dostigao je 42 miliona što je rast od 50 odsto u odnosu na godinu ranije, pokazalo je istraživanje nemačkog Centra za istraživanje solarne energije i vodonika Baden-Württemberg (Zentrum für Sonnenenergie- und Wasserstoff-Forschung Baden-Württemberg – ZSW).

Više od polovine svih električnih automobila registrovano je u Kini, na drugom mestu su SAD sa 4,8 miliona, dok treću poziciju drži Nemačka. Isti raspored je i kada se pogleda koja zemlja ima najviše novih registracija u 2023, piše Vladimir Spasić za Balkan Green Energy News.

Ipak, ako se Evropa posmatra kao jedinstveno tržište onda je u 2023. sa 2,5 miliona novih registracija na drugom mestu, iza Kine sa devet miliona, a ispred SAD sa 1,5 miliona.

Lider u udelu električnih vozila u ukupnom broju novih vozila je i dalje Norveška, gde je četiri od pet novih vozila na električni pogon, navodi se u istraživanju.

Ko najviše prodaje?

Najuspešniji svetski prodavac električnih automobila je kineski BYD, na drugom mestu je Tesla, a na trećem Folksvagen (VW). Isti je raspored i ako se pogleda ko je bio najuspešniji u 2023. godini.

Električna vozila
Hugo Gonçalves / Panthermedia / Profimedia Muškarac dopunjava svoje električno vozilo

Situacija je drugačija ako se pogledaju najprodavaniji modeli. Na vrhu su čak dva modela kompanije Elona Maska, zatim model Hongguang Mini EV kineske kompanije SAIC, a onda dolaze dva modela BYD-a.

Najprodavaniji auto u 2023. bio je Tesla Y sa 1,2 miliona, dok su daleko iza BYD SONG PHEV i Tesla 3 sa po oko milion komada.

Prodaja u Nemačkoj beleži pad, ali raduje uspeh nemačkih kompanija

Nemački Centar za istraživanje solarne energije i vodonika Baden-Württemberg (ZSW) naglasio je da podaci pokazuju da Nemačka kasni u dostizanju postavljenih ciljeva, ali da može da raduje uspeh nemačkih kompanija.

U Nemačkoj je broj novih registracija električnih automobila prošle godine bio skoro 700.000, pa ih ukupno ima na putevima 2,3 miliona. Međutim, taj rast je nedovoljan za postizanje cilja od 15 miliona električnih vozila do 2030. Da bi se to ostvarilo broj novih registracija godišnje bi morao da bude dva ili tri puta veći, naveo je ZSW.

Prošle godine, kako piše u izveštaju, je Nemačka čak zabeležila pad novih registracija za 16 odsto u odnosu na rast u 2022. od 22 odsto. ZSW kao razloge navodi prestanak subvencija za plag-in hibride 31. decembra 2022, relativno slab ukupni ekonomski razvoj u Nemačkoj i pada cena fosilnih goriva nakon faze visokih cena 2022.

Na drugoj strani, Folksvagen, BMW i Mercedes su u prvih deset proizvođača.

Andreas Putner (Andreas Püttner) iz ZSW-a kao meru predlaže ukidanje subvencija za konvencionalna vozila, kao što su poreske olakšice za dizel goriva, kao i promovisanje korišćenja električnih automobila kao službenih vozila.

Da bi Nemačka, kako je dodao, postigla klimatske ciljeve hitno je potrebna atraktivna ponuda u nižim i srednjim segmentima vozila kako bi se moglo dopreti do veće grupe kupaca.

"Ako to urade nemački ili evropski proizvođači, onda će to uraditi kineski, čak i ako Evropska unija uvođenjem kaznenih tarifa to pokušava da to spreči", istakao je Putner.

(JA/EUpravo zato/Balkan Green Energy News)