Evropska komisija saopštila je da će od početka jula uvesti privremene tarife koje će kineskim proizvođačima automobila dodatno nametnuti carinama do čak 38%, što je više od sadašnjeg nivoa od 10%, ako pregovori sa Kinom ne donvedu do efikasnog rešenja.

Portparol kineskog ministarstva trgovine He Jadong osudio je ovaj potez u četvrtak.

„To ne samo da će oštetiti legitimna prava i interese kineske industrije električnih vozila, poremetiti obostrano korisnu saradnju između Kine i Evrope u novim energetskim vozilima, već će poremetiti i globalnu automobilsku industriju i lance snabdevanja, uključujući one u EU“, rekao je on novinarima.

Evropska komisija je saopštila da je istraga koju je pokrenula prošle godine otkrila da kineska industrija električnih vozila „ima koristi od nepravednog subvencionisanja, što predstavlja pretnju od ekonomske štete proizvođačima u EU  kada su u pitanju električna vozila na baterije.

Predložene dodatne tarife bi se razlikovale od kompanije do kompanije pa bi se BID suočio sa dodatnim troškovima od 17,4%; Geeli, koji je vlasnik švedskog Volva, bio bi pogođen sa dodatnih 20%, dok bi se SAIC suočio sa stopom od 38,1%.

Jadong je rekao da Kina zadržava pravo da iznese slučaj Svetskoj trgovinskoj organizaciji i da će preduzeti "sve neophodne mere da zaštiti legitimna prava i interese kineskih preduzeća".

Američki predsednik Džo Bajden nedavno je uveo velike nove tarife na kineska električna vozila, napredne baterije, solarne ćelije, čelik, aluminijum i medicinsku opremu.

Bajden je rekao da subvencije kineske vlade osiguravaju da kompanije u zemlji ne moraju da ostvare profit, dajući im nepravednu prednost u globalnoj trgovini.

Analitičari su upozorili da postoji ozbiljan rizik od trgovinskog rata, koji bi podigao cene za potrošače i naštetio izvoznicima i njihovim radnicima i u Evropi i u Kini, čak i kada jedno drugom služi kao glavno tržište.

„To je pomalo kao da vidite usporenu saobraćajnu nesreću", rekao je Jens Eskelund, predsednik Evropske privredne komore u Kini ranije ove godine.

„Nesreća se još nije dogodila i još uvek je moguće pronaći izlaz i to pod hitno", kazao je on.

Kina je ispalila hitac upozorenja u januaru, pokrenuvši antidampinšku istragu o evropskom izvozu rakije, uključujući francuski konjak.

Francuska je bila  pristaljedna od vodećih pristalica istrage EU koja je rezultirala najavom tarifa u sredu.

EU takođe istražuje subvencije date kineskim kompanijama za vetar i solarnu energiju i ispituje da li Kina nepravedno ograničava pristup tržištu medicinskih uređaja, što je dugotrajna žalba evropskih proizvođača.

(M.A./EUpravo zato/Euronews.com)