Od 2016. godine broj putnika koji žele da donose odgovornije odluke više nego se udvostručio.

Turisti su sve svesniji da način na koji putuju ima značajan uticaj - ne samo na životnu sredinu, već i na ljude koji žive u popularnim turističkim destinacijama.

To je ključna poruka iz Izveštaja o održivom putovanju za 2025. godinu, koji je objavio Booking.com.

U svom desetom izdanju, izveštaj otkriva da je više od polovine putnika danas svesno uticaja turizma ne samo na prirodu, već i na lokalne zajednice.

Na osnovu podataka prikupljenih od 32.000 ljudi iz 34 zemlje, izveštaj ukazuje na moguću promenu paradigme u načinu na koji definišemo odgovorno putovanje.

Da li su dobre namere dovoljne?

Izgleda da je održiviji pristup putovanjima danas popularniji nego ikada.

Čak 93 odsto ispitanika u anketi, koja je obuhvatila hiljade ljudi sa šest kontinenata, izjavilo je da žele da donose odgovornije odluke kada putuju - i da su već preduzeli konkretne korake u tom pravcu.

To je više nego dvostruko u odnosu na procenat ispitanika koji su to isto rekli 2016. godine.

Jednostavne navike, poput gašenja klima-uređaja ili izbegavanja prenatrpanih turističkih lokacija, takođe sve više postaju deo svakodnevne turističke prakse.

Međutim, ovogodišnje istraživanje pokazuje da ekološki prihvatljivo putovanje predstavlja samo deo priče. Ekonomski i društveni efekti istraživanja novih destinacija, od pritiska na sisteme stanovanja do poštovanja kulturnih tradicija, sada su u fokusu mnogih turista.

Gotovo 40 odsto ispitanika traži savete o putovanjima van glavnih sezona ili posetama alternativnim destinacijama kako bi izbegli prenatrpanost.

Izveštaj takođe otkriva jaz između ideja i stvarnih postupaka.

Gotovo trećina ispitanika izjavila je da rastući troškovi života u njihovim matičnim destinacijama imaju veze sa turizmom. Međutim, samo 16 odsto njih smatra da je ograničavanje broja posetilaca rešenje.

Umesto toga, mnogi pozivaju na bolje ulaganje u upravljanje otpadom, javni prevoz i očuvanje prirode kako bi se smanjio uticaj prekomernog turizma.

Promena prioriteta

Neke destinacije prilagođavaju se promenjivim očekivanjima putnika.

Na primer, Čile aktivno privlači "odgovorne turiste sa visokim budžetima" – ljude koji, prema tvrdnjama čileanske turističke organizacije, traže drugačije, kulturno osetljive doživljaje. Takođe su spremni da potroše više novca kako bi podržali lokalne biznise i projekte očuvanja.

Kako bi privukao ove turiste, Čile proširuje zaštićena područja, podržava projekte obnove prirodne sredine i ulaže u ekološki prihvatljive opcije putovanja.

Na Galapagosu, gde su krhki ekosistemi pod velikim pritiskom turizma, neki operatori krstarenja preispituju svoje poslovne modele. Itinereri sada prioritizuju održive aktivnosti, a vodiči podsećaju posetioce na uticaj koji čak i jedan otisak može imati na okolinu.

Ostrva su se takođe oduprla prekomernom turizmu dvostruko povećanjem ulaznih taksi.

Drugi osećaju pritisak

Situacija je napetija u drugim mestima gde rastući broj posetilaca preplavljuje destinacije.

Nakon probnog perioda prošle godine, Venecija je 2025. ponovo uvela taksu za dnevne posetioce kako bi upravljala poplavom turista koji preopterećuju njen istorijski centar. Posetioci koji ne plate mogu se suočiti sa visokim kaznama. Međutim, taksa od 10 evra nije bila dovoljna da odvrati turiste od masovnog dolaska u grad.

Prošlog leta, broj turističkih ležajeva u Veneciji premašio je broj stanovnika.

Španija je zabeležila porast anti-turističkog sentimenta. U destinacijama poput Barselone, Majorke i Tenerifeta, lokalni stanovnici su protestovali protiv uticaja kratkoročnih iznajmljivanja, buke i gužvi.

Lokalne vlasti počinju da deluju, ali promene su spore i delimične.

Ispred La Sagrada Familia - jednog od najfotografisanijih mesta u Barseloni - zvaničnici uvode prostor za selfije kako bi smanjili gužve. Međutim, plan se čini malo verovatnim da će zaustaviti talas turista koji čekaju da vide Gaudijevu čuvenu nedovršenu katedralu.

Turizmu treba jasniji pravac

Zaključci iz 2025. izveštaja o održivom turizmu ističu ključni izazov za industriju: usklađivanje sve veće svesti putnika sa značajnim i dostupnim akcijama.

"Da bi u destinacijama mogli da uživaju i lokalci i posetioci, turizam, infrastruktura i inovacije moraju da budu u koraku sa dobrim namerama putnika", kaže Danijel Dasilva, direktorka za održivost u Booking.com.

Sama aplikacija verovatno će doprineti ovim ciljevima. D'Silva kaže da kompanija planira da prikazuje hotele, smeštaje i gostinske kuće koje imaju renomirane sertifikate o održivosti ili pružaju obuke i smernice za svoje partnere u smeštaju.

Sa toliko putnika koji žele da prave održive izbore, pitanje je da li će podaci za sledeću godinu pokazati da se namere pretvaraju u realan uticaj.

(M.A./EUpravo zato/euronews.com)